VK: Grønt lys for product placement på TV 2

Regeringen har ikke de helt store planer for TV 2, men vil gennemføre en række justeringer, der både gavner og bremser TV 2.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 er ikke helt glemt i regeringens ønsker til det nye medieforlig, der skal videreforhandles i eftermiddag.

Det fremgår således af regeringens forhandlingsudspil, at TV 2's lovbestemte bidrag til dansk filmproduktion skal nedsættes fra 68 mio. til 60 mio. i gennemsnitligt årligt bidrag.

Regeringen vil tilpasse de danske reklameregler, så tv-kanaler med dansk base kan anvende product placement - det vil sige tage betaling for, at produkter optræder i programmer. Det er en kommerciel åbning til TV 2-kanalerne, der alle sender eller oplinker fra Danmark.

Omvendt imødekommer regeringen ikke TV 2's håb at få tilladelse til indsætte breaks efter EU regler.

Bliv i Odense
Regeringen er heller ikke lydhøre omkring TV 2's bøn om friheden til at bosætte sig, som man vil. Regeringens udspil præciserer tværtimod, at forholdet mellem aktiviteter i Odense og København skal bevares, som det er nu. Det punkt kan partierne givetvis sagtens enes om.

Public Service Puljen skal forlænges og udvides, foreslår regeringen, men hver aktør skal højst kunne modtage 50 procent af midlerne i puljen. Det er en hilsen til TV 2, der i den gældende forligsperioden har fået ca. 60 procent.

Det er fortsat planen at privatisere TV 2, når selskabets økonomiske situation og statstøttesagerne giver mulighed for det.

Værditest af regionerne
TV 2-regionerne modtager også lidt fokus i udspillet fra Venstre og Konservative.

Deres public service kontrakter skal præciseres med, at de skal prioritere formidling af kunst og kultur, mens product placement tilladelsen til TV 2 gælder ikke regionerne.

TV 2-regionerne har i flere år været helt afskåret fra ekspansion og produktudvikling.

Nu skal skal de ligesom DR underlægges den planlagte værditest-model, der betyder, at hvis en TV 2-region vil lancere nye væsenlige tiltag, kan den pålægges en test af public service værdien i projektet kontra markedspåvirkningen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også