Ny radio skal fremme mangfoldighed i æteren

Kulturministerens radioplaner er inspireret af den private P4 i Norge, der i 18 år med succes har kombineret et miks af nyheder, aktualitetsstof og kultur med musik.
Per Fanefjord Laursen

Kulturminister Per Stig Møller er tilsyneladende inspireret af den succesrige private P4 i Norge, der har sendt en kombination af musik, nyheder, aktualitet og kultur siden 1992.

Kulturministeren lover dog at spørge fagfolk til råds, når programprofilen på den nye radiostation skal lægges. Politiken skriver i dag, at Per Stig Møller vil nedsætte et udvalg af radiofolk, som skal vejlede om, hvordan en ny licensfinansieret, privat-drevet P1-konkurrent skal se ud.

"Jeg skal selvfølgelig ikke påføre Danmark en radiokanal, som jeg tegner ud fra mine egne erfaringer, fra dengang jeg ledede programredaktionen på DR i 70' erne," siger Per Stig Møller i sin første offentlige kommentar til de igangværende medieforhandlinger.

Til Politiken forklarer Per Stig Møller, at han er kernelytter af P1, men han opfordrer til, at indholdet kan sammensættes på andre måder, end det DR sender. Det fremmer mangfoldigheden i samfundet.

Ministeren vil gerne, at den nye radiokanal har fokus på områder som nyheder, samfundsstof - herunder socialstof, uddannelsesstof, politisk stof og kulturstof, for det er på mange måder et nødlidende stofområde og gledet lidt i baggrunden i DR, lyder hans bevægegrund.

P4 spiller bred pop
Alle branchefolk hartaget sig til hovedet, fordi hans planer lød som en kluddetæppe-kanal, der ikke fungerer i den moderne medieverden.

Men Per Stig Møller peger på den landsdækkende P4 i Norge, der ejes af MTG, og har 1.7 mio. i ugentlig nettodækning. Med en share på 22 procent (12+) er radioen Norges næstmest aflyttede radiostation.

P4 Norge henter ikke den share med et musik-mix af hverken jazz eller klassisk musik. Profilen er bred pop, som flest muligt synes om. P4 musikken udvælges med hjælp fra lytteranalyser.

Skræmmemetoder
Kulturministeren siger også til Politiken, at han er træt at DR's klagesang over de nye planer, der luftes i forhandlingerne, både radioplanerne og ønsket om, at DR skal udlægge mere produktion til private.

Ministeren kalder DR's kommunikationsstrategi for de 'sædvanlige skræmmemetoder', og kommer der forandringer på det ene eller andet område, er det DR's opgave at løse opgaven, understreger han.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også