FM6: Berlingske og SBS favorit

Radio 100FM har sovet i timen, og konsortiet Berlingske og SBS Radio ligner den mest interessante og attraktive ansøger til FM6 koncessionen, siger kommentatorer.
Per Fanefjord Laursen

Den tidligere bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark, Jesper Sehested Lund, udpeger FM6-ansøgningen fra Berlingske/SBS som en klar favorit.

"Den ansøgning repræsenterer en ny kanal, som vi ikke allerede har i dag, hvorimod Radio 100FM jo allerede i dag er i luften med et fornuftigt foot-print. Derudover er det første gang, at en af de helt store danske medieaktører seriøst viser vilje til at bevæge sig ind på den kommercielle radioscene. Og et sådant initiativ skal naturligvis belønnes med en koncession. 

Make-over påkrævet
Han mener ikke, at hans tidligere arbejdsplads, Radio 100FM, der har indleveret den anden ansøgning, har spillet sine kort særlig elegant.

"Forudsat at Radio 100FM reelt er interesseret i FM6, så har man i den grad sovet i timen ved ikke at indgå i en overbevisende mediealliance med en stor vægtig nyhedsleverandør. Radio 100FM har i denne omgang tilsyneladende glemt, at de stiller op i skønhedskonkurrence. Og det kræver altså, at man gør noget ud af sig selv. At man billedligt talt får gjort noget ved håret, tager noget ordentlig make-up på og et par høje sko. Radio 100FM stiller blot op i det tøj, som de har på til hverdag. Det vinder man sjældent skønhedskonkurrencer på," siger Jesper Sehested Lund, der idag driver JSL Publications.

Stabilitet søges
GroupM's Trading Director Kenneth Brenøe har ingen præferencer blandt de to ansøgere, men glæder sig over at begge i forvejen er aktive på markedet.

"Det betyder, at der ikke kommer nye radioselskaber til, hvilket markedet ikke kan bære. Der er simpelhen ikke økonomi til flere end to spillere, som markedet er nu. Derfor vil en ny tredje part højst sandsynligt ikke holde længe, og det ville være en katastrofe for radiomarkedet, som har brug for kontinuitet og ro til at bygge tilliden til annoncørerne igen."

Godt kompagniskab
Medieforsker Per Jauert, Århus Universitet, har næsten tabt al tro på, at der kan tjenes penge på kommerciel radio i Danmark, og han ønsker ikke at udpege sin favorit. Men han erkender dog, at ansøgningen fra SBS og Berlingske i hvert fald antyder en vis soliditet og konkurrencedygtighed.

"Når SBS og Berlingske Media søger, må det skyldes, at selskabet kan se nogle fordele ved at råde over endnu en 'landsdækkende kanal' i tillæg til NovaFM. Det giver et mini-tokanalssystem, som måske vil være i stand til skærpe konkurrencen med P3 og P4, selvom betingelserne bestemt ikke er gunstige. Kompagniskabet med Berlingske Media kan rumme muligheder for begge parter - SBS får adgang til en nyhedsleverandør, og Berlingske får erfaring med radio i broadcastform. Noget som måske kan vise sig nyttigt, hvis regeringens planer om et privatdrevet, licensfinaniseret alternativ til P1 bliver en realitet," siger han.

Hverken Jesper Sehested Lund, Kenneth Brenøe eller Per Jauert har læst de faktiske ansøgninger, som er afleveret til Radio- og tv-nævnet.

Andre aktører i den kommercielle radiobranche har udtrykt tvivl om, hvorvidt det overhovedet er muligt at opstille en realistisk forretningsplan for FM6 i kraft af koncessionens begrænsede udbredelse, niveauet på musikafgifter og det nationale radioreklamemarkeds deroute gennem flere år. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også