Ny forretningsmodel løfter Soundvenue

Det danske musikmagasin Soundvenue har stor succes med ny abonnementsmodel, der ud over magasinet også indeholder onlineindhold og events.
Christian Grunert Pedersen

De har efterhånden været på gaden i otte år, danske 'Soundvenue', og med deres seneste satsning har magasinet endelig fundet et holdbart alternativ til gammeldags abonnementer, vurderer adm. direktør for Soundvenue A/S, Lasse Kyed.

’Soundvenue Friends’, som tilbuddet hedder, har kørt i et års tid, og det har ifølge Lasse Kyed været en stor økonomisk succes for det danske magasin:

”Det er et 360 graders musiktilbud til unge, der i pakketeret format udbydes som 'Soundvenue Friends', hvilket er en erstatning for den "gamle" og traditionelle måde at tænke abonnementer på,” siger Lasse Kyed.

'Friends' er en videretænkning af et abonnement. For 50 kroner om måneden modtager medlemmerne hver måned det nye magasin med posten, hvorefter de har adgang til onlinedelen, hvor der bl.a. kan downloades den af redaktionen udvalgte musik og særlige rabatter på koncerter og lign.

”Vi satser stadig meget på vores magasin - det er jo vores ikon. Men vi arbejder efterhånden lige så meget online og med events, så vi i alt har de tre ben at stå på. Vi har haft stor succes med både kommercielt og brugermæssigt at få trekanten til at hænge sammen,” siger Lasse Kyed.

Satser massivt på markedsføring
Soundvenue er en selvejende virksomhed med 15 ansatte, og af principielle årsager modtager magasinet ikke nogen form for støtte. Ved også at satse mere på f.eks. events og medlemstilbud er Soundvenue sikret en solid kommerciel platform, vurderer den adm. direktør.

”Det har været med til at holde forretningen i gear, at vi kan gå ud og sælge hele produktflader på én gang i vores medlemskab, og derfor sætter vi nu også massivt ind på markedsføring.”

Med ’Soundvenue Friends’ på skinner kan det trykte magasin i højere grad blive benyttet som marketingsampling, og det vil kunne mærkes på oplaget. Det ligger nu omkring de 15.000, men Lasse Kyed er optimistisk omkring vækst:

”Det bliver ligesom de fleste magasiner opjusteret på større forsidenavne. Eksempelvis har vi svenske Robyn på forsiden af det næste magasin, hvilket er et af vores bredeste navne nogensinde”.

I forhold til det redaktionelle indhold deler musikken i stigende grad kolonneplads med livsstils- og modestoffet, og det er bestemt også en kommerciel prioritet, siger adm. direktør, Lasse Kyed.

Soundvenue Magazine har 134.000 læsere om måneden og 4600 abonnenter. Magasinet har fokus på både den danske og den internationale musikscene og henvender sig til læsere mellem 15 og 30 år. Soundvenue udkommer landsdækkende elleve gange årligt.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også