Berlingske og SBS byder på 6. radiokanal

Berlingske Media og SBS Radio er gået i samarbejde og byder på FM6 koncessionen, som skal lanceres under brandet 'POPFM'.
MediaWatch

Ved deadline i dag var der to ansøgere til at overtage FM6 koncessionen - Radio 100FM og et nyt fælles radioselskab, FM6 A/S, der er ejet 60/40 af Berlingske Media og SBS Radio.

Med SBS Radio som mindretalsaktionær i selskabet, er det muligt for SBS at deltage i et bud, selv om SBS driver FM5 koncessionen som NovaFM.

Hvis det lykkes at vinde Kulturministeriets "skønhedskonkurrence" om frekvenssættet, kommer den nye radiostation på FM og DAB til at hedde 'POP FM' - skriver Berlingske Media i en pressemeddelelse. POPFM brandet er en relancering af et velkendt SBS brand.

POP FM vil ifølge meddelelsen tage konkurrencen op med DR’s regionalt opdelte P4-kanal. Stationen vil få nyheder leveret af Berlingske Media, mens SBS Radios salgsnetværk står for reklamesalg. Målgruppen er de 35-55-årige, og POP FM vil spille popmusikken fra primært 70’erne, 80’erne og 90’erne – et format, der ifølge markedsundersøgelser, foretaget af Gallup, er efterspørgsel på.

Gode synergi-effekter
Vinder SBS og Berlingske koncessionen, er der betydelige synergi-effekter at hente ved drift af både NovaFM, Voice og POPFM i samme hus, hvilket ansøgerne utvivlsomt påpeger i deres ansøgning.

"Vi har i Berlingske Media en strategi om at kunne udnytte vores indhold på mange forskellige platforme for at sikre en stærk profilering og tilstedeværelse af vores medie-brands uanset, hvor kunderne modtager dem, og om de modtager indholdet på print, mobil, web eller radio. Vi arbejder samtidig på at udvikle interessante partnerskaber for fremtiden. Vi skal ikke være eksperter på alle felter, men finde de dygtigste at samarbejde med på konkrete områder. Derfor er vi glade for at have etableret et partnerskab med SBS Radio A/S om at byde på den sjette FM kanal. Vi har allerede erfaring i at drive kommerciel lokalradio i Viborg og i Esbjerg, men her til den nye og større kanal har vi bestræbt os på, at vores publicistiske og kommercielle medieerfaring kombineres med en solid erfaring i at drive landsdækkende musikradio," siger koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, i meddelelsen.

Administrerende direktør i SBS Radio A/S, Frederik Meyer, supplerer og siger, at han ser frem til, at FM6 vil tage kampen op mod P4.

Udfaldet af skønhedskonkurrencen afgøres den 24 juni.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også