Urealistiske forventninger til tv-valgfrihed

Lige efter nytår lancerer YouSee yderligere, men ukendte tilvalgsmuligheder til selskabets tv-pakker. Ikke af lyst, men under politisk pres.
Per Fanefjord Laursen

Distributionsgiganten YouSee annoncerede for nylig nye planer om flere valgmuligheder til kunderne.

Tv-selskabet har nærmest følt sig presset af politikere og pressen til at åbne for mere valgfrihed for kunderne, selv om man tvivler på, at forbrugerne vil benytte muligheden, når de ser de faktiske betingelser.

MediaWatch har sat sig ned med direktør Niels Breining og bedt ham uddybe YouSees strategi og overvejelser.

Hvorfor lover YouSee politikere og kunderne frit valg af tv-kanaler, når I ikke selv tror på, det kan ske?

"YouSee går ind for mere valgfrihed. Vi tror på, at det kan lade sig gøre at give den enkelte tv-kunde mere indflydelse på sammensætningen af sine pakker, og vi vil bruge mange kræfter på, at bringe udviklingen i den retning. Men vi er også realistiske og ved, at det vil tage tid, fordi der er mange tekniske og rettighedsmæssige forhold, der skal falde på plads først.

Når spørgsmålet er blevet så populært i politisk sammenhæng, smager det lidt af, at det er nemt at score point på emnet. Hvem kan ikke gå ind for mere valgfrihed? Og så er jeg generelt lidt skeptisk ved, hvor meget frit valg, forbrugere faktisk ønsker, når de ser de reelle betingelser."

Så jeres strategi og planer er drevet af et politisk pres omkring medieforhandlingerne og løbende forbrugerundersøgelser?

"Selvfølgelig er der et pres, når det bliver gjort til et emne i forhandlingerne om et nyt medieforlig. Derfor benytter vi lejligheden til at sige, at, ja, vi er på vej med at skabe flere valgmuligheder. Men faktisk begyndte vi med at tilbyde flere valgmuligheder for ti år siden, da vi indførte favorit-kanalerne som en del af vores digitale tv-produkt, så det er jo ikke helt nyt for os.

Men mange har en urealistiske opfattelse af, hvad de kan få ud af flere valgmuligheder. Min spådom lyder, at forbrugerne vil opdage, at de danske kanaler, de gerne vil have, er dem der koster flest penge - alle de udenlandske kanaler koster meget mindre, så forbrugerne kan let opleve, at deres nye valg vil koste det samme som før, men med færre kanaler."

Hvornår og hvordan udvides valgmulighederne hos YouSee?

"Vi håber, vi kan være klar omkring den 1. januar 2011. Vi har ikke lagt os endelig fast på, hvordan vi vil gøre det, men man kan forestille sig, at det bliver i form af nogle tilvalgsmuligheder i forbindelse med Grundpakken. Ligesom man i dag har mulighed for at vælge favorit-kanaler som supplement til Mellem- eller Fuldpakken.

Den lange tidshorisont skyldes bl.a., at vi skal forhandle med tv-stationerne om betingelserne, og jeg ved, at de i nogle tilfælde køber programmer eller serier, hvor det er en betingelse, at de bliver vist på kanaler, der ligger i bestemte tv-pakker. Selv mellem TV 2-kanalerne er der forskellige priser og betingelser.”

Hvad er tidsplanen for det rene frie valg af tv-kanaler, som ofte fremmanes som drømmescenariet?

”Der kommer ikke fuldkommen a la carte valg i en overskuelig fremtid. Det skyldes flere faktorer. Nok er tv-signalerne blevet digitale, hvilket er den første forudsætning, men det teknologiske set-up er slet ikke parat. A la carte kræver, at YouSee skal kryptere alle signaler for at kunne udbyde én kanal ad gangen. Dermed skal alle kunder anskaffe sig en boks eller et nyt tv-apparat for at kunne vælge frit.

For det andet er det et spørgsmål om rettigheder. Jeg ved, at tv-stationerne ikke nødvendigvis har programrettigheder til at de kan sælges a la carte - de må kun sælges i pakker.

Endelig kan man spørge sig selv, om det er sundt for udbuddet med a la carte. Vi har vel 21 danske kanaler, men der er kun reklamepenge til 2-3 stykker. Resten er helt afhængig af, at de kan regne med et vis niveau af abonnementindtægter, når de budgetter programindhold fremadrettet. Uden en tryghed for, at de det næste år befinder sig i specifik pakke, vil de formentlig forsvinde. Jeg kan forudse, at en ren a la carte model vil reducere antallet af tv-kanaler - hvad der jo ikke fremmer valgfriheden.”

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også