Århus: Hård konkurrence om radioreklame

Tæt konkurrence om lyttere og høje musikafgifter er de største forhindringer for, at GoFM, der dækker Århus-området, kan nå et break-even.
Per Fanefjord Laursen

’GoFM’ burde stå stærkt som den eneste egentlige professionelle, kommercielle lokalradio, der dækker Århus og omegn. Men det er op ad bakke for den knap to år gamle radiostation.

”Driftsbetingelserne for en radio som GoFM er en udfordring af flere forskellige årsager,” siger direktør Ole Søndergaard, der også driver netværket ’Radio ABC’ og udvidede med GoFM i 2008.

Radioens indtægtsunderlag er de regionale/lokale annoncører, der spænder bredt fra fastfood-restauranter til bilforhandlere og ejendomsmæglere. De annoncører ventes at tilføre GoFM en hæderlig omsætning på ca. tre mio. kr. i 2010.

Musikafgifter stor post
GoFMs driftomkostninger er imidlertid på fem mio. kr. -  heraf udgør musikafgifterne ca. halvanden mio. kr.

Ole Søndergaard synes selv, GoFM tilbyder et godt produkt, har de rette sælgere ansat - og løbende markedsfører radioen.

”Faktum er bare, at den største forhindring for GoFM's succes er det høje udgiftsniveau til Koda/Gramex. Det er forskellen på succes og underskud,” siger Ole Søndergaard, der med glæde ville betale en halv mio. kr. årligt til Koda/gramex.

Tæt pakket marked
Der er næsten lige så mange professionelle radioaktører i Århus-området som i Storkøbenhavn, men et langt mindre lytterpotentiale. Det giver GoFM en anden udfordring, som man imidlertid selv har ansvaret for at klare, erkender direktøren.

Radioen leverer ifølge de nyeste Galluptal en ugentlig nettodækning, der er faldet lidt til 37.000 –  et pænt stykke under, hvad f.eks. konkurrenterne Radio 100FM og Voice tiltrækker i samme område.

De to konkurrenter er – modsat GoFM - landsdækkende i deres indhold, men tager deres andel af det regionale/lokale annoncemarked, der estimeres til ca. knap 20 mio. kr.

”Vi skal blive mere kendte, og det må tage den tid, det tager. Radioen er trods alt relativt ny. Lytterne skal nok komme,” siger Ole Søndergaard, der erkender, at det er helt nødvendigt, hvis GoFM skal tilkæmpe sig en højre share og dermed en større bid af de knap 20 mio. kr.

Kommercielle konkurrenter har lytterne
Der er ikke officielle lyttertal til rådighed på Radio 100FM's nettodækning i Østjylland, men The Voice Århus har netop slået rekord med 180.000 ugentlige lyttere.

En meget stor del af de lyttere kommer dog fra kommuner omkring Århus og længere væk. Kigger man alene på lyttertallet i Århus kommune, har The Voice 73.000 lyttere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også