TV 2 klar med første kvartalsregnskab

TV 2 er klar med sit første kvartalsregnskab. Det viser et samlet underskud på 23 mio. kr.
MediaWatch

TV 2 havde i 1. kvartal 2010 et underskud før skat på 23 mio. kr. Det viser koncernens første kvartalsregnskab.

Det er en forværring på 14 mio. kr. sammenlignet med samme periode i 2009. I år dækker tallet over, at hovedkanalen har et underskud før skat på 104 mio. kr., mens TV 2's nichekanaler mv. har et overskud før skat på 81 mio. kr.

TV 2's finansdirektør Peter Normann gentager i sin udtalelse omkvædet fra præsentationen af TV 2's årsregnskab, hvor konklusionen også var, at tv-stationens økonomi er splittet mellem en svag hovedkanal og stærke nicheforretninger.

"Vi ser fortsat en skævvridning i TV 2's økonomi, og forventningerne til 2010 er et større underskud på hovedkanalen end i 2009, hvor kanalen havde underskud på 363 mio. kr. Vi forventer samtidig et moderat større overskud på nichekanalerne i 2010 end overskuddet på 336 mio. kr. i 2009," siger Peter Normann i en pressemeddelelse.

Omsætningen på tv-reklamer er i perioden faldet med seks pct., hvilket svaret til 18 mio. kr. Den samlede tv-reklameomsætning er på 258 mio. kr. i 1. kvartal.

Til gengæld er omsætningen på tv-abonnementer steget med otte pct. (12 mio. kr.) og udgør samlet set 160 mio. kr.

TV 2's driftsomkostninger er samtidig forøget med 34 mio. kr. i første kvartal. Det skyldes ifølge rapporten, at der er brugt flere penge på programmer på nichekanalerne samt at tv-sæsonen på hovedkanalen er blevet skudt tidligere i gang.

Den kommercielle seerandel (i 21-50 år) for TV 2-koncernen faldt med fire procentpoint til 56,7 pct. i første kvartal. Hårdere er det gået ud over hovedkanalen i isoleret set. Den faldt med 5,6 pct. i 1. kvartal 2010 sammenlignet med samme periode året før.

Læs hele kvartalsrapporten her.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også