Annoncer: Online i global overhalingsbane

Ny rapport spår vækst til tv og online, der for første gang har overhalet magasinernes annoncesalg globalt, men stadig ikke avisernes.

Det ypperste og dyreste inden for print-markedsføring, magasinannoncer, må for første gang se sig overhalet af internettet. Ifølge en ny rapport fra ZenithOptimedia tegnede online sig i 2009 for 12,6 procent af samtlige annoncekroner globalt, mens magasiner kun udgjorde 10,3 procent.

Næste mål for online er avisannoncer, der i det forgangne år stod for 23,1 procent af markedet. Andelen vil dog svinde ind til 19,4 procent i 2012, og samtidig online vil være nået betydeligt tættere på med 17,1 procent af markedet.

Ud over online er det kun tv, som også kan fremvise tydelig vækst. I 2009 havde tv 39,4 procent af det globale annoncemarked, mod 38,1 procent i 2008. Væksten vil fortsætte, og i 2012 vil tv tegne sig for 40,1 procent af markedet, lyder vurderingen.

Samlet set er undersøgelsen fra ZenithOptimedia opmuntrende læsning for bureauer og annoncører. Det globale annoncemarked vil vokse med 2,2 procent i 2010, vurderer analysefirmaet, der fire måneder tilbage kun stillede 0,9 procent i udsigt. Opsvinget vil fortsætte indtil 2012, hvor væksten vil være på 4,1 procent.

- SL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også