Kvindelige magasinlæsere: Print vs. online

Kvinders eksisterende netvaner har stor indflydelse på tilgangen til online magasiner, påpeger nyt speciale.
Ole Hampenberg

Kvinder smækker benene op, slænger sig i sofaen og sukker henført over lækre boligreportager og modeserier, når de bladrer rundt i lækre, glitrede livsstilsmagasiner. Trykte livsstilsmagasiner hænger for mange kvinder uløseligt sammen med hygge, afslapning og luksus - en følelse af selvforkælelse, som ikke nødvendigvis følger med, hvis magasinernes sider skiftes ud med computerens skærm og taster.

To specialestuderende fra Roskilde Universitet (og forfattere til nærværende artikel) har med udgangspunkt i et endnu ikke lanceret onlinelivsstilsmagasin undersøgt, hvad der skal til for at få kvinder, der i forvejen er magasinlæsere, til at blive faste læsere af et e-magasin gennem en række interviews med kvindelige magasinlæsere mellem 20 og 50 år.

I specialet inddeles kvindelige magasinlæsere i fire forskellige grupper, alt efter hvordan kvinderne bruger internettet. Grupperingerne tegner billedet af, hvordan forskellige kvinder potentielt vil bruge et livsstilsmagasin lanceret online. De tre første grupper har potentiale for at blive faste læsere af et online magasin, mens kvinderne i den sidste gruppe ikke viser interesse for en digital version af magasinmediet.

De fire kategorier for netadfærd er:

Underholdningssurfere
Denne gruppe af kvinder vil underholdes og surfer ofte vilkårligt rundt på nettet. For dem er det nemt og bekvemt at sidde ved computeren - som fra tid til anden endda flyttes med over i sofaen, når der skal hygges og slappes af. Disse kvinder har interesse i at udforske de nye elektroniske magasinversioner, som i høj grad vil kunne opfylde et underholdningsbehov.

Rutinesurfere
Rutinesurferne ved præcis, hvad de leder efter, når de er på nettet. Deres søgning er stort set altid formålsbestemt, de kræver hurtighed og lethed og opfatter nettet som et medie udelukkende til nyttebrug. De forventer løbende nyt indhold og opdateringer, som er nemme at finde, fordi det for dem hverken er særlig hyggeligt eller bekvemt at sidde ved computeren. Disse kvinder har faste internetrutiner, og et onlinemagasin vil jævnligt blive tjekket, ligesom de rutinemæssigt tjekker mail, Facebook, nyhedssites.

All around-surfere
Denne gruppe kvinder benytter internettet til stort set alt - konkret søgning, afslapning, underholdning, umotiveret surfen rundt, podcasting, blog og chat. De oplever nettet som et sted med uendelige muligheder, som de ser en stor fordel i. Kvinderne ser desuden stor nytte i at bruge medier på deres færden rundt og søger et onlinemagasin, der kan tilgodese dette f.eks. ved, at de kan downloade indhold som video og lyd til f.eks. en iPhone.

Praktikerne
Kvinderne i denne gruppe er svære at nå, når det gælder onlinemagasiner. De benytter udelukkende nettet som et praktisk hjælpemiddel til at finde et telefonnummer eller en rejseplan, og computeren bliver under ingen omstændigheder set som et bekvemt medie at sidde ved, Derfor vil et onlinemagasin ikke kunne opfylde det behov for hygge og selvforkælelses, som kvinderne søger i de glittede papirversioner.

Specialets resultater viser, at langt de fleste kvinder gerne bruger onlinelancerede magasiner til at lede efter de emner, som de trykte livsstilsmagasiner beskæftiger sig med - så længe onlinemagasinet tilgodeser kvindernes normale netvaner. For 'Rutinesurferne' skal et onlinemagasin f.eks. hyppigt opdateres og være nemt at orientere sig i, mens det for 'All round-surferne' er altafgørende, at de i et onlinemagasin kan podcaste, blogge og chatte. Når et nyt onlinemagasin skal lanceres, er det altså derfor nødvendigt at tage højde for kvindernes generelle brug af internettet i opbygning og præsentation af det elektroniske magasin. Dog er 'Praktikernes' netadfærd så svær at forene med et onlinemagasin, at denne gruppe næppe er fordelagtig at målrette et onlinemagasin imod.

I undersøgelsen blev 15 kvindelige magasinlæsere interviewet. Udgangspunktet for undersøgelsen er et online magasin på 24 sider inklusiv for- og bagside, der formmæssigt er opbygget med en bladrefunktion, som kontinuerligt fører læseren gennem emner som familieliv, børn og mode.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også