EB: DMI ødelægger markedet

Det er helt hen i vejret, når DMI laver webtv-vejr, som andre netmedier kan sælge annoncer omkring, mener ekstrabladet.dk's chefredaktør Geir Terje Ruud.

Et nyt samarbejde mellem DMI og virksomheden ContentGate får ingen varm modtagelse af Ekstra Bladet, der står bag vejrsitet, vejret.dk - det største kommercielle alternativ til DMI, der er en institution under Klima- og Energiministeriet, herhjemme.

"Det er statsejede DMI's opgave at give det danske folk gode vejrvarsler, men det er ikke DMI's opgave at bevæge sig ind på det kommercielle marked. Det bør være forbeholdt de kommercielle aktører," siger ledende chefredaktøre for ekstrabladet.dk, Geir Terje Ruud.

Samarbejdet mellem DMI og ContentGate betyder, at DMI fremover laver seks daglige vejrudsigter på webtv med vært og vejrkort. Verudsigterne bliver udbudt til andre netmedier gennem ContentGate, der også formidler annoncer, der kan ligge omkring det klassisk gode stof, vejret er.

"Hvis DMI går ind på det kommercielle marked, vil det være det samme som at give DR anledning til at operere langt mere kommercielt, end de gør i dag. Det må de heldigvis ikke, mens delvis statsstøttede TV 2 er en stor konkurrent om annoncekroner," siger Geir Terje Ruud, der mener, at initiativet især vil ramme annoncepriser og innovation.

"Et af de største problemer, når selskaber, som får alle regninger betalt af staten, går ind i kommerciel virksomhed, er, at de presser annoncepriserne yderligere ned. Det er ødelæggende for den frie konkurrence og udviklingen af nye produkter og nye aktører," siger Geir Terje Ruud, der er digital chefredaktør på Ekstra Bladet.

- LR

Fra DMI's vejrudsigt på webtv

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også