Bureau: Webtv stadig lille niche

Webtv er det hurtigst voksende annoncemedie p.t. - men der er lang vej til, at kategorien bliver andet end en niche på markedet, siger Uffe Henriksen, Aegis Media.
Louise Reseke

Lige så stor som biografreklame, men mindre end radio-kategorien og meget mindre end outdoor. Nok er webtv det hurtigst voksende annoncemedie p.t. - men med en forventet omsætningsvolumen på cirka 50 mio. kr. i år er kategorien stadig uendeligt lille, lyder dommen fra Business Development Director i Aegis Media Nordic, Uffe Henriksen.

"Webtv udviser interessante vækstrater, og det skal man bedømme mediet på. Webtv udgør en evolution på annoncemarkedet - ikke en revolution," siger han.

En rapport fra amerikanske Forrester spår, at annonceomsætningen på webtv vil bliver ganget med 3,5 i 2010 i USA - og herhjemme forventer Aegis en vækst i mediet på 200 procent i 2010 i forhold til 2009.

"Men det er meget taknemmelige tal, da niveauet er meget lavt - omkring 50 mio. kr. i år. Set fra min stol betyder det ikke det store, om det er 25, 50 eller 75 millioner ud af det totale annoncemarked - men vækstraterne er bestemt interessante," siger Uffe Henriksen.

YouTube lig Animal Planet
Uffe Henriksen peger på den absolut mest sete webkanal herhjemme, YouTube, der har omkring 140 mio. danske visninger om månedet. Men målt i sening i minutter er YouTube stadig kun en nichekanal på størrelse med Animal Planet. Læg dertil, at f.eks. Ekstra Bladet TV har mindre end en tiendedel af de visninger månedligt, som YouTube har - og billedet af, hvor lille nichen stadig er, tegner sig.

"Der mangler kritisk masse. Hvis kategorien skal i spil for alvor, skal de store spillere som TV 2 og TV3 med - først når der er indhold af den kvalitet, vil gennemslagskraften følge med på annoncemarkedet. Men med det set up, der er på det danske marked lige nu, er der ikke udsigt til, at det bliver virkelighed foreløbig," siger Uffe Henriksen, der alligevel anbefaler sine kunder at kaste sig ud i brugen af webtv.

"Man skal i gang med at prøve mediet af og gøre sig erfaringer, for tv-billedet vil ændre sig markant de kommende år. For nogle kunder, der f.eks. ligger inde med tv-materiale, men ikke har budget til at købe tv-tid, er webtv også et godt alternativ. Der er også de kunder, som det er vigtigt for at fremstå innovative - for dem er det også oplagt."

Effekten indiskutabel
Uffe Henriksen understreger samtidig, at effekten af webtv er til at tage og føle på.

"Det er en vigtig pointe. Effekten er indiskutabel, folk kan virkelig huske, hvad de ser. Det viste den undersøgelse, der blev lavet for nylig af annoncører og medier også," siger Uffe Henriksen, der opfordrer medierne til at producere mere indhold til platformen - det er nøglen til at få den kritiske masse.

"Det er mit indtryk, at der er udsolgt over hele linjen, og alle har fået gang i forretningen. Pointen er, at der generelt bliver produceret for lidt, vejen frem er at øge mængden af indhold," siger Uffe Henriksen.

 

Seningen af YouTube i forhold til de øvrige danske kanaler i minutter og nettodækning månedligt. Kilde: Aegis Media, baseret på data fra Gallup og Gemius.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også