Kragh: iPad afløser ikke print

Egmonts adm. direktør Steffen Kragh tror ikke, at iPad’en vil true printmagasinerne foreløbig. Men kampen om, hvem der skal tjene på de nye kanaler, vil præge de kommende år.
Tine Brødegaard Hansen

Tre nye digitale direktører er netop vandret ind på Egmonts bonede direktionsgange. De skal fremskynde processen med at gøre en større del af Egmonts forretning digital.

iPad’en og lignende e-readere vil være en af vejene til målet, men de kommer ikke til at revolutionere printmarkedet lige med det samme, mener Egmonts adm. direktør Steffen Kragh.

"Det, vi tror mindst på, er, at en 'én til én-konvertering' af et magasin vil virke godt på f.eks. en iPad. Papiret virker på sine præmisser, og et ’blad’ på en iPad skal møde læseren på den platforms styrke og kunne tilpasse sig annoncemæssigt. E-readers og iPads kan blive vækstplatforme, hvis man kan tage penge for indholdet. Men de vil ikke udkonkurrere bøger og blade i papirform i løbet af de kommende mange år," siger Steffen Kragh og tilføjer:

"Ser man på mediebranchens digitale indtægter globalt over de næste fem år vil de naturligvis vokse. I dag udgør de måske 20 pct. og vil om fem år udgøre måske 30 pct. Men husk på, at f.eks. Kina og Rusland slet ikke er modne markeder og har et enormt vækstpotentiale på print også."

Hvem skal tjene pengene?
Når det gælder Apples iPad har rettighederne til informationen om brugerne såvel som Apples del af indtægterne for indholdet været et af medievirksomhedernes kritikpunkter. Egmont er ikke fremmed for 'hardware-delen' af de digitale platforme i og med selskabet samarbejder med Sony og Playstation. Men det får ikke Steffen Kragh til at drømme om selv at udvikle en e-reader.

"Hardwareudvikling er ikke en del af Egmonts styrke. Vi anvender andres hardwareplatforme, men arbejder gerne med digital publisering. Og sammen med Gyldendal har Egmont for nylig overtaget Publizon, der varetager digitale publicering for e-bøger og print on demand. Og i Norge er vi med i MBL's (Mediebedriftenes landsforening, red.) brancheinitiativ om e-readers," siger Steffen Kragh.

Kunne du forestille dig at samarbejde med andre mediehuse om digitale betalingsmodeller?

"Det vil der komme masser af. Spørgsmålet er netop, om det er den, der ejer kanalen til forbrugerne, som for beskeden risiko skal tjene alle pengene, eller om det er den, der skaber indholdet, som har retten til det? Det er en vedvarende kamp, og vores interesse ligger i at få størst mulig andel af betaling for vores indhold. Den interesse deler vi med mange andre medievirksomheder."

Software-licenser erstatter klassesæt
Af samme grund taler Steffen Kragh bevidst ikke om digitale ’aktiviteter’ men digitale ’forretninger’. Han nævner som eksempel kino.dk, der er biografernes fælles site for billetbestilling og filminformationer.

"Den er bygget om transaktionen af millioner af biografbilletter og har cirka 400.000 brugere ifølge FDIM-listen."

Internettjenesten TV 2 Sumo i Norge er et andet eksempel. Den giver i stil med TV 2 Danmarks Sputnik blandt andet adgang til alle de norske TV 2-kanaler, fodboldkampe og film.

"TV 2 Sumo gør det godt på on demand salg af tv-ydelser. Derudover har vi undervisningsforlag i Norge, hvor eleverne bruger e-readere som klassesæt som et eksperiment. Derfor har vi udviklet en vandmærketeknologi til e-readeren, så indholdet er copy right-beskyttet. Det er en udviklingsproces, at vi ikke kun sælger undervisningsbøger, men software-licenser. Sådan arbejder vi på mange måder med at konvertere vores forretninger til digitale tjenester."

Betalingsmodeller og ophavsret er kerneområder
Det er også baggrunden for Egmont tre nye digitale direktører, der skal arbejde tæt sammen for at øge synergierne og udviklingen i selskabets digitale tjenester.

"Direktørernes opgave er at gøre Egmont mere digital. Det drejer sig ikke om at skabe en revolution på 12 måneder men at skabe langsigtet evolution. Vi har indholdet, og vi vil gerne servicere vores forbrugere på de platforme, hvor de vil have medierne og betale for dem," siger Steffen Kragh.

På hvilke områder af mediemarkedet er udviklingen for alvor bekymrende?

"Der er to vigtige områder, som handler om at sikre betalingsmodeller, og om at man beskytter ophavsretten. Ellers har ingen råd til at producere indhold. Når vi laver en film, ønsker vi f.eks. at beskytte os imod at den downloades illegalt."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også