'X Factor' er et sjældent tv-fænomen

Efter tre runder med 'X Factor' er showet blevet et samfunds- og mediefænomen af de helt store, viser tal fra DR Medieforskning.
Per Fanefjord Laursen

Mens DR overvejer, hvorvidt 'X Factor' fortsat passer ind i Public service-linjen i 2011, kan DR1s programledelse konstatere, at showet for alvor er blevet et samfunds- og mediefænomen af de helt store.

Der er tale om et særligt tv-fænomen, når over 4,2 millioner danskere har set noget af 'X Factor' på DR1 siden den 1. januar. Det viser DR Medieforskning, der har gransket tallene.

Gennem hele sæsonen har showet kunne samle far, mor, børn, bedsteforældre og venner omkring skærmene. Det er sjældent tv formår det i disse dage.

Gallups data viser, at tre ud af fire har set udsendelserne sammen med andre. Tallene fra i lørdags viser også, at mange gik på besøg hos hinanden og så X Factor sammen.

"På en almindelig hverdagsaften i primetime er det kun tre procent af al sening, der er gæstesening; altså hvor seningen foregår i en anden husstand end ens egen. Men på finaleaftenen udgjorde X Factors gæstesening hele 13 procent," siger medieforsker Niels Marslev, DR, i en pressemeddelelse.

Ikke seerrekord til finale
Da afgørelsen faldt lørdag aften kiggede 2.087.000 seere med - eller 77 procent af alle med tv-apparatet tændt på det tidspunkt.

2010-udgaven af programmet ”X Factor – afgørelsen” er imidlertid det mindst sete af sin slags nogensinde.

I 2009 havde det tilsvarende program på finaleaftenen 2.271.000 seere, mens finaleaftenens ”X Factor – afgørelsen” i 2008 havde 2.196.000 seere.

 


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også