Magasinet KBH relancerer site

Fra visitkort til potentiel udfordrer af københavnersites som aok.dk. Sådan lyder ambitionen for gratismagasinet KBH's nye site.
Tine Brødegaard Hansen

Gratismagasinet KBH relancere sit site for at bringe flere aktuelle københavnernyheder.

"En del af vores indhold er aktualitetsbåret, og der har vi haltet efter Berlingskes aok.dk og Politikens ibyen.dk, fordi vi kun har brugt vores site som et visitkort med de mest basale oplysninger," siger Anders Ojgaard, adm. direktør og stifter af Magasinet KBH og tilføjer:

Magasinet KBH modtræk har været at visualisere og udbygge de nyheder og temaer, som dagspressen for længst var skøjtet forbi. Men det relancerede site giver også mulighed for at ride med på nyhedsbølgen.

"Vi satser, som vi gør, fordi jeg tror folk er godt AOK-trætte. Ofte kan en filmpremiere ligge som top-nyhed på AOK, så jeg synes ikke, at det er et site man kigger på for at finde nyheder fra København. Vi håber at kunne presse lidt på hos aok.dk ved at bringe mere kalenderstof om filmpremierer, teater og koncerter, men først og fremmest satser vi på den journalistiske del, hvor vi blandt andet publicerer nyhedsversioner af de artikler der kommer i det trykte magasin," siger Anders Ojgaard.

Anders Ojgaard ansætter snart en deltids webredaktør som løbende vil opdatere siden med københavnernyt.

Brugerne kan allerede nu kommentere på sitet og Anders Ojgaard forventer at inddrage mere brugergenereret stof med tiden, men han betakker sig for diverse café-anmeldelser, som han synes har taget overhånd på de andre københavnersites.

Det kan muligvis kaste nogle film- og restaurationsannoncer af sig, men Anders Ojgaard er tilfreds, hvis annonceomsætningen fra nettet udgør fem til ti procent af budgettet i år, men målet er, at andelen vokser til 30 pct. i 2011.

Udover annoncer, lever Magasinet KBH af tilskud fra fonde, der støtter magasinets fokus på byudvikling og arkitektur, som Anders Ojgaard har en forkærlighed for via sin uddannelse som designer fra Arkitektskolen og Danmarks Designskole.

Indtil videre har den cocktail været nok til at holde magasinet oven vande økonomisk siden 2005. Sidste år lå annonceomsætningen på niveau med 2008 fordi nedgangen på helside-markedet blev kompenseret ved at introducere spot-annoncer.

Konkurrenter som Downtown og Citadel er begge bukket under, så magasinet reelt kun har Chili Groups Where2Go at slås med.

De to magasiner er dog meget forskellige, og det skal de blive ved med at være, selvom mediebureauerne hælder til Where2Go's mere livsstilsprægede univers, mener Anders Ojgaard.

"Det hersker stadig en opfattelse hos mediebureauerne af, at man hovedsageligt annoncerer i magasiner, som handler om shopping og produkter. Men de har en tendens til at skyde sig selv i foden ved at opprioritere den slags medier, for dem gider de interessante segmenter alligevel ikke at læse," siger Anders Ojgaard.

Han forventer at realisere et overskud efter skat på ca. 15.000 kr. for 2009. I 2008 viste resultatet et plus på 94.000 kroner før skat.

Magasinet KBH's oplag er på 32.000. Det udkommer ti gange årligt og har 340 uddelingssteder i København, hvoraf flere betaler et årligt gebyr på 750 kr. for at modtage magasinet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også