TV 2 åbner for nyt underskud i år

TV 2-ledelsen skruer forventningerne til 2010 helt i bund på grund af et usikkert reklamemarked og stagnerende abonnementsindtægter.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 har netop underskrevet et stort antal årsaftaler med annoncørerne, der sikrer én rund mia. kr. i ordrebogen. Alligevel ses der ingen store armbevægelse i TV 2's forventninger til 2010.

Det fremgår af den beretning, TV 2 udsendte onsdag eftermiddag i forbindelse med koncernens 2009-regnskab, der som forventet viste et minus på 27 mio. kr.

TV 2's afdæmpede forventninger til resultaterne i 2010 skal kædes sammen med den fortsatte økonomiske usikkerhed, som påvirker reklamemarkedet. 

Svækket tv-reklamemarked
Tv-reklamemarkedet faldt i 2009 med ca. 19 procent, og intet i 2010 tyder endnu på, at udviklingen vendes. Faktisk faldt tv-reklameomsætningen i januar og februar i forhold til 2009, og TV 2 forventer et fortsat – men dog aftagende - fald i tv-reklameomsætningen i 2010.

Samtidig skærpes konkurrencen fortsat på grund af den stigende fragmentering af mediebilledet, hvilket specielt påvirker hovedkanalens seerandel. Det har TV 2 mærket i de senere uger, hvor hele TV 2-gruppen kom under pres, da TV 2-kanalerne samlet set ramte en kommerciel på 50 procent.

TV 2 forudser derfor i 2010 en lavere kommerciel seerandel på hovedkanalen end i 2009, hvor den var 45,6 procent.

Trods de meget vellykkede årsaftaleforhandlinger spås en moderat lavere tv-reklameomsætning end i 2009, hvor den landede på 1,219 mia. kr.

TV 2 tror kun på en moderat højere tv-abonnementsomsætning end i 2009, hvor den strøg op på 618 mio. kr. Det skyldes, at der kun er mindre prisjusteringer planlagt og en svagt stigende penetration – hvilket muligvis hænger sammen med, at Boxer TV ikke har tiltrukket det antal kunder, man havde troet.

TV 2 forsigtighed er forståelig
GroupM's Trading Director Kenneth Brenøe er enig i, at det er svært at forudsige, hvordan tv i 2010 ender.

"Vi er startet sløvt og for hver måned, der går, skal der en større og større vækst til for at hente det tabte, hvis vi bare skal ende på niveau med 2009."

Han finder det helt naturligt, at TV 2 har lukket mange årsaftaler, fordi TV 2's rabatstruktur giver et større incitament til at lave årsaftaler.

"Man skal snarere hæfte sig ved, at TV 2 har sværere ved at tiltrække ad hoc pengene i løbet af året. Derfor forstår jeg den forsigtighed, vi hører her fra TV 2," siger Kenneth Brenøe, der også peger på et andet aspekt.

"Sagen er jo også, at TV 2 ikke er særligt interesseret i at give et alt for stort overskud. Det kunne bringe hele diskussionen omkring brugerbetaling af hovedkanalen i fare. Ingen tvivl om at hovedkanalen isoleret set er en meget skidt forretning, men der er en forklaring på, at regnskabsmeddelelsen klart fremhæver, at hovedkanalen i sig selv ikke kan løbe rundt."

Samlet set leder det frem til meget forsigtige udmeldinger fra TV 2-ledelsen.

TV 2 forudser et større underskud før skat på hovedkanalen end i 2009 (minus 363 mio. kr.) og et moderat større overskud før skat på nichekanalerne mv. end i 2009 (336 mio.kr.).  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også