Google-chef: Eksperimenter, eksperimenter, eksperimenter

Googles cheføkonom, Hal Varian, har et godt råd til aviserne. Han mener, at de bør eksperimentere mere.
MediaWatch

"Som jeg ser det, er det bedste aviserne kan gøre nu at eksperimentere, eksperimentere, eksperimentere." De vise ord kommer fra Hal Varian, der er Googles cheføkonom, på Googles 'Public Policy Blog'.

Han anslår, at cirka halvdelen af udgifterne til at producere en avis skyldes tryk og distribution, mens de redaktionelle udgifter kun tæller 15 procent. Derfor kunne aviserne spare mange penge, hvis nettet var den primære adgang til deres nyheder, skriver Hal Varian.

Blogindlægget skal tjene som tilbagevisning af, at internettet, eller Google, skulle være ansvarlig for avisernes nuværende problemer. Folk tjekker nemlig primært nyhederne på nettet mens de er på job og burde have arbejdet. Derfor bruger de meget lidt tid på at nyhederne og derfor skal aviserne have fat i deres læsere, når de har tid til at dykke ned i medierne.

Derudover kommer 35-40 procent af annonceomsætningen på de store amerikanske avisers sites fra brugere, der er kommet ind via søgemaskiner.

"Nyhedsindustriens (den amerikanske, red.) problemer startede lang tid før internettet. Oplagene har været faldende siden 1985 og oplaget per husstand har været faldende siden 1947!," skriver Hal Varian.

Han pointerer også, at avisernes annonceomsætning var forholdsvis konstant indtil 2005, hvor de begyndte at falde som følge af recession og faldende oplag.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også