DR på kant med reklameregler

DR's nye kanal DR HD har sendt flere programmer, hvor Red Bull-logoer er blevet fremhævet.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Er det blevet tilladt at reklamere i det statsejede og licensfinansierede DR? Det spørgsmål kan man stille sig selv, efter at DR HD forleden viste udsendelsen Ekstremsportens Helte.

I den udsendelse spiller koffeindrikken Red Bull en gennemgående rolle og produktet og dets logo står flere gange tydeligt i billedet, bl.a. i form af en helikopter iklædt Red Bulls logo.

Det kan være en overtrædelse af reklamereglerne, men Radio- og tv-nævnets formand, Christian Scherfig, vil ikke på forhånd tage stilling til, hvorvidt DR har trådt over en reklamegrænse.

"Generelt kan jeg sige, at DR også er underlagt forbuddet imod produktplacering. Sponsorerer man et program, skal man oplyse det før og/eller efter programmet, men uanset det giver det ikke større legitimitet af produktplacering eller skjult reklame. Kommer der en klage, vil nævnet selvfølgelig tage den op," siger han.

Sådan er virkeligheden
Hos DR HD oplyser kanalredaktør Henrik Birck, at det er udsendelser, som DR har købt og betalt, men at han ikke ved, om de er sponsoreret af Red Bull.

Han kan godt forstå, at man potentielt tænker produktplacering, når man ser udsendelsen, men han mener ikke, at man overtræder nogen reklameregler.

"Programmet bærer klart præg af, at de drenge er sponsoreret af Red Bull, men vi får ingen penge af Red Bull, og vi betaler for at sende det. Vi har købt en serie på 44 programmer om ekstremsport, og det er ikke Red Bull, der står bag dem alle. Jeg mener bestemt, at de lever op til DR's krav, fordi man skal forstå, at sådanne sponsorater er konventionen inden for ekstremsport. Vi sender også Tour de France med Team Saxo Bank og så videre," siger han og peger på, at DR skal afspejle virkeligheden, og den er inden for ekstremsport skruet sådan sammen, at udøverne er særdeles tydeligt sponsoreret.

Red Bull har en klar reklamestrategi inden for netop ekstremsport, hvorfor netop dette mærke ofte optræder i sammenhæng med ekstremsport.

"Alle programmer, som vi har kigget på inden for ekstremsport, ser sådan ud. Vi køber visningsrettighederne af en distributør, men har ikke viden om, hvordan programmerne er finansieret, men jeg tror ikke, at Red Bull har finansieret det pågældende program, det er jeg i hvert fald ikke vidende om. Vi vil helst sende programmer, der ikke bliver opfattet som reklamesøjler, og da jeg så programmet sad jeg ikke tilbage med en følelse af, at jeg skulle ud og købe Red Bull," siger Henrik Birck.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også