UK tillader betalt produktplacering
Det er dyrt at lave tv, men i UK kan tv-producenter og stationer nu få finansiering fra betalt 'product placement', skriver guardian.co.uk.
Bortset fra Danmark er UK det eneste EU-land, der endnu ikke har tilladt betalt produktplaceringer i tv. Den holdning risikerer at sætte britiske tv-producenters konkurrenceevne på spil, og det er årsagen til, at produktplacering nu bliver tilladt i UK.
Den britiske lovgivning forbyder fortsat produktplacering af bl.a. alkoholiske drikke, mad og drikke med højt fedtindhold, salt eller sukker og spil.
Den beslutning får betydning for TV3-kanalerne og SBS TV-kanaler som Kanal 5, der sender fra London og derfor kan udnytte de nye muligheder.
Placering af produkter som rekvisitter i danske tv-programmer finder allerede sted, men det er ikke tilladt for tv-producenter og stationer at tage sig betalt det. Betaling kan nemlig medføre, at annoncørerne får indflydelse på programindholdet, frygter blandt andre S-medieordfører Mogens Jensen.
Selvom TV3-kanalerne og SBS TV nu kan finansiere deres programmer med betalte produktplaceringer, skal TV 2 ikke regne med at få samme rettigheder, ifølge kulturminister Carina Christensen, selvom TV 2-direktør Merete Eldrup mener, at det giver god mening med klare regler for betalt produktplacering, så det fremgår hvilke firmaer der har betalt for hvad.
Danske Reklame-og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) har også en ivrig fortaler for betalt produktplacering i direktør Bjørn Karsholt. Han håber, at politikerne genovervejer deres modvilje til gavn for såvel annoncører som tv-seerne, fordi en ophævelse af forbuddet ville lette finansieringen af f.eks. tv-serier.
- TBH