Anmeldelse: Politiken-tillæg med potentiale

Suzanne Moll anmelder her Politikens to nye tillæg 'Økonomi' og 'Film', der begge havde premiere i sidste uge.

NYHEDSVÆRDI

"Politiken har gjort et klogt valg ved at alliere sig med et brand som 'Financial Times'. Hermed afmonteres en del af en eventuel kritik af, at avisen er på fremmed territorium. Storfinans er et område, der ikke traditionelt interesserer bladets læsere. De oversatte artikler er renest i snittet til det, man vil ramme: international økonomi og erhverv. Desværre betyder samarbejdet også, at der bruges en underlig fesen lakse-farve (der minder mest om vore bedstemødres undertøj og ligner en fejl), her burde Politikens sædvanligvis stilsikre grafikere nok have defineret en klarere farveskala.

En filmsektion burde (i bagklogskabens lys) have været en naturlig del af Politiken for flere år siden. Og fordi den kommer sent, virker det som om man blot har sakset anmeldelserne ud af fredagsavisen. Men der er plads til andet end anmeldelser og særligt midteropslaget om Jacob Holdt og den sorte amerikanske underklasse er klassisk god Politiken læsestof.

Økonomi



Film

                            

MÅLSCORER
"Økonomi-sektionen giver et godt all round aftryk af det økonomiske verdensbillede, især for det mere utrænede øje. Bladets egne korrespondenter leverer interessante bidrag. Særligt bidraget fra New York og Berlin understøtter det erklærede mål. Historien om de nye typer job (godt markedsført på forsiden og citeret i andre medier) savner dog beskrivelse af den klare økonomiske konsekvens, der gør artiklens placering i 'Økonomi' og ikke i 'Viden' om søndagen naturlig. Chefredaktøren lover i sin indgangsbøn mere navnestof, og sektionens mest underholdende læsestof er da også portrættet af Apple guruen Steve Jobbs.

Målsætningen med den nye filmsektion står ikke helt klart. Det er lidt fattigt blot at isolere det traditionelle filmstof i en sektion uden at tilføre en klar ny facet- hvad med kortfilm, filmskole, producenter. Der må være en guldgrube af historier som filmfreaks vil sætte pris på."
 

Økonomi

Film

 

BRANDVÆRDI
"'Økonomi' understøtter ikke Politikens brand men lægger en ny dimension til det. Risikoen er, at Politiken læsere finder storkapitalens vandringer og kriser inderligt ligegyldige. Og det er påfaldende at bladets meget markedsførte og altid interessante erhvervskommentator Niels Lunde er helt fraværende i første udgave af 'Økonomi'.

Filmsektionen understøtter klart Politikens profil og giver læserne lidt mere af det, de i forvejen elsker. Layoutet er klassisk Politiken og ligner 'I byen' til forveksling.

Økonomi



Film


POTENTIALE
"Med 'Økonomi' kan Politiken ikke fange mange hardcore Børsen-læsere. Men avisen kan åbne blikket for andre facetter af livet end burkaforbud, muhammedtegninger og Irak Centeret. Det er klædeligt og vil givetvis appelere til marginallæsere. Og når den enkelte artikel bliver klarere defineret i forhold til emnet (internationalt erhverv og økonomi ) er det bestemt et interessant og i Politiken-regi lovende initiativ.

'Film' er den rene vare uden indblanding fra madanmeldelser og tango konkurrencer. Tilbage står nok et udviklingsprojekt i forhold til 'I Byen', som bliver en kende kannibaliseret. Filmstof er og bør være avisens stærkeste kulturområde, men der er meget mere filmstof derude, og der mangler klart en holdning til og formidling af net-delen med downloads etc. Politiken tænker stadig for traditionelt - avis og net for sig. Med filmstoffet især er der en gyldne mulighed for integreret brug af nettet."

Økonomi



Film

 

SAMLET BEDØMMELSE

"Fire ud af seks smilyer for at gøre Politikens forsøg på at fastholde læsere og prøve at opdyrke en større læserkreds. Og efter nogle uger vil koncepterne formentlig være lidt klarere defineret. Godt at der stadig findes medier, der tror på at bruge mere papir."


 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også