Canal 9 har vundet tid

Canal 9 har vundet godt en måned til at forbedre sin position, før Konkurrencestyrelsen træffer afgørelse om kanalens brug af SAS Liga-kampe.
Per Fanefjord Laursen

Om én måned skal Konkurrencestyrelsen træffe en afgørelse om, hvorvidt det er rimeligt, at Bonniers Canal 9 i forsommeren overtog SAS Liga-rettigheder fra Telenor.

Telenor kunne nemlig ikke anvende sine danske rettigheder, da selskabet ikke blev gatekeeper for digital-tv - den opgave vandt Boxer TV.

Viasat og TV 2 Sport har klaget over dette forløb til Konkurrencestyrelsen, fordi Canal 9 ikke deltog i auktionen over SAS Liga-rettighederne tilbage i december 2007 og ikke når ud til de 54 procent af danskerne, som var en del af kravet, da tv-aftalerne oprindeligt blev indgået.

Aktørerne har hidtil troet, at Konkurrencestyrelsen i slutningen af januar ville tage sagen op, men det skete ikke. Så vidt vides, afholder styrelsen sit næste møde i marts, og det forventes, at sagen kommer op ved den lejlighed.

Canal9 kan vinde husstande
Canal9 kan dog næppe nå at forbedre sin situation væsentligt i den periode.

Trods eksklusive fodboldrettigheder og en populær vært i Peter Møller ligger kanalen fortsat markant under stationens primære konkurrenter, Discovery Channel, TV 2 Sport, TV3+ og SBS’ 6'eren.

”Det kan synes skuffende, men vi kender jo godt forklaringen. Canal 9's største problemer er manglende penetration og markedsføring,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, Mediaedge:cia.

I den seneste Gallup Annual Survey, målt i uge 32-48 2009, fremgår det, at kanalens penetration er på 18 procent. Tallet angiver, at 18 procent af husstandene ved, de har adgang til Canal 9. Der er sikkert flere, der har adgang, men de ved det ikke.

Michael Jensen tror, at der kommer lidt luft under Canal 9s udvikling, i takt med at eftervirkningerne af det analoge sluk kan mærkes. Canal 9 er således kommet ud på flere distributører, herunder som tilvalg på YouSee.

”Men jeg tvivler på, at penetrationen når markant over 25 procent,” spår han.

Share er meget beskeden
Canal 9's aktuelle andel af den kommercielle tv-sening (21-50) udgør kun 0,5 procent i de seneste fire uger. I kernemålgruppen, mænd 15-50 år, ligger Canal9 og vipper på en kommerciel share på én procent. Dermed falder kanalen let under den kommercielle radar.

Viasats TV3+ og TV 2 Sport deler samtlige SAS Liga-kampe med Canal 9.

TV 2 Sports penetration ligger til sammenligning på ca. 50 procent. TV3+ over 70 procent.

TV3+ holder i de seneste fire uger en kommerciel share på 7,5 procent, Discovery har 2,8, ’6’eren’ 2,3 og TV 2 Sports share er 1,4 procent.

Kilde: Gallup, Mediaedge.cia.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også