Nye investorer på vej til 100FM

100FM har med de nuværende indtægter behov for en ny investor om fire måneder, hvis selskabet skal udvikles, og magte at genvinde frekvens FM 100,0.
Per Fanefjord Laursen

Radio 100FMs økonomi tillader med de nuværende indtægter og udgifter, at man sender videre til maj. På det tidspunkt træder mindst en ny investor til og engagerer sig i en fornyet udvikling af radioselskabet, måske med den kraftige sender fra FM6 koncessionen og flere radiobrands.

Direktør Jim Receveur satser højt i disse uger - på sin egen radioekspertise og på lidt held. Men han har også en plan B.

"Plan A er at søge og vinde FM6-koncessionen og gå i luften straks efter, omkring maj måned," siger Jim Receveur, der tror at hans ansøgning om FM6 vil ligge meget alene på Nævnets bord.

Timing kan holde
Ifølge MediaWatchs oplysninger kan Jim Receveur's plan A godt holde vand.

Et godt bud er, at bekendtgørelsen om udbud af FM6 vil blive udstedt inden for én måned. Men derefter skal Radio- og tv-nævnet først udarbejde et udbudsmateriale, udbuddet skal offentliggøres, og ansøgerne skal have tid til at skrive og indsende ansøgninger.

Så skal Radio og tv-nævnet læse ansøgningerne, og en vinder skal vælges. Radio 100FM kan bogstaveligt talt 'sætte stikket' i og sende straks på sin gamle sender, hvis sendetilladelsen tildeles. Det er ikke umuligt, at det kan lykkedes inde sommerferien.

Ny investor i kulissen
Radioomsætningen ligger fem procent under januar 2009, så der er langt fra tale om, at pengene vælter ind til Radio 100FM, som Jim Receveur nu ejer personligt. Der er ingen hollandsk milliardær i ryggen.

"Radios omsætning går skidt, erkender jeg. Men vi har indtægter kontra udgifter til at sende videre til maj med de lavere lyttetal, vi som forventet har nu. Derefter introducerer jeg en af flere investorer, der står i kulissen, og relancerer radioselskabet - sandsynligvis med ét ekstra brand. Imellemtiden arbejder vi på at genvinde markedets tillid og satse på direkte kunder, udenom mediabureauerne," lyder plan A fra Jim Receveur.

Har du overhovedet råd til at genvinde FM6-koncessionen, hvor dine Koda og Gramex udgifter vil stige og vedligeholdelse til sendenettet også er en post på flere millioner?

"Det har vi. Men det er korrekt, at vores omkostninger samlet stiger med ca. 20 mio. årligt til musikudgifter og distribution, hvis vi vinder FM-koncessionen tilbage."

Stille frekvenser året ud
Et afgørende kriterie i skønhedskonkurrence bliver ansøgers danske tilstedeværelse, radioerfaring og økonomisk soliditet.

Hvis vinderen ikke er Radio100FM, skal en ny aktør først etablere en radiostation, før selve udsendelsesvirksomheden kan påbegyndes. Endelig skal en eventuel ny aktør også opbygge et sendenet, hvis man ikke lejer sig ind på et eksisterende net.

I det scenario kan det let blive sidst i 2010, før sendetilladelsen til FM 100,0 og 99,9 igen kan anvendes.

"Jeg tror, vi bliver meget alene i ansøgerfeltet, men hvis vi ikke vinder FM6-koncessionen, er plan B at se frem mod det planlagte udbud af DAB sendetilladelser på lempelige vilkår senere i år. Og så lever vi med, at vi nu kan levere ca. 850.000 ugentlige lyttere i Storkøbenhavn og Århus," siger radiodirektøren.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også