MediaWatch

Læsertal: B.T. indhenter sin egen hale

I fjerde kvartal lykkedes det for B.T. at nå læsertalsniveauet fra samme periode sidste år. Ekstra Bladet nærmer sig også sin egen hale.

2009 var et hårdt år for Ekstra Bladet og B.T., når man sammenligner antallet af læsere med 2008. Men året endte langt bedre for begge aviser end det en overgang så ud til og for B.T.s vedkommende endda med et lillebitte plus i forhold til fjerde kvartal 2008, (som ganske vist var et relativt svagt kvartal for avisen.)

Hele miseren startede med en metodeomlægning hos Index Danmark/Gallup ved årsskiftet. Et skifte som indebar, at man bedre kunne skelne mellem onlinelæsere og avislæsere. Det betød et hak i tuden til de aviser, der var store på nettet, fordi en del læsere tidligere havde svaret ja til, at de havde læst avisen, selvom de reelt havde besøgt hjemmesiden i stedet. Derfor lå B.T. og Ekstra Bladet henholdsvis 18 og 21 pct. under niveauet fra 2008 i årets første kvartal.

Men derefter er det faktisk gået frem for de to aviser, så B.T. i fjerde kvartal indhentede sin egen hale med 353.000 læsere på hverdage mod 352.000 i 2008. For Ekstra Bladets vedkommende var der stadig et stykke op til 2008-niveauet, men da Ekstra Bladet kom fra et højere niveau holder avisen stadig et forspring til B.T. i kvartalet.

Selvom de to chefredaktører Poul Madsen og Peter Brüchmann naturligvis begge gerne vil tro på at løftet skyldes, at aviserne er blevet bedre, er de en lille smule usikre på, hvor årsagen rent faktisk skal findes.

"Jeg tror, at vi måske var lidt overestimerede før metodeskiftet, men ikke så dramatisk, som de første 2009-tal indikerede, og det er så det, der er blevet udlignet hen over året," siger Poul Madsen fra Ekstra Bladet.

Begge har lært at tage de relativt store udsving i læsertallene med ro.

"Det er naturligvis glædeligt, at vi har haft en positiv udvikling i 2009, men med læsertallene er man nødt til at se på tingene i et langsigtet perspektiv. Derfor jubler vi ikke voldsomt, selvom vi faktisk i december er større end Ekstra Bladet - ligesom vi heller ikke går i panik, når læsertallene er dårlige i en måned. Læsertallene er heller ikke så afgørende for os som for andre, fordi en stor del af vores indtjening ligger på bladsalget," siger Peter Brüchmann.

 

 

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere