Discovery Channel slap helskindet fra trussel

Discovery Channel er sluppet billigt fra den potentielle trussel, der viste sig, da SBS TV lancerede mandekanalen '6'eren' i begyndelsen af 2009.
Per Fanefjord Laursen

Discovery Channels position som markedets mest rendyrkede mandeunivers stod med en alvorlig trussel, da SBS TV lancerede 6'eren den 1. januar 2009.

Discovery Channel er primært abonnementsfinansieret, men hovedparten af Discoverys relativ beskedne annoncesalg holdes i gang baseret på evnen til at levere den rene vare - mandlige seere - i et særligt univers med høj 'production value'. Det tiltrækker produkter, der ses sjældent på mainstream tv,  som større biler, finansielle ydelser, m.m.

Slap billigt fra ny trussel
Discovery Channel er sluppet overraskende helskindet fra udfordringen, viser nyeste status, hvis man, som Discovery Channel, bedømmer konkurrencen mellem de to i en relativ smal målgruppe på 25-39 årige mænd.

Trods udfordringen fra den nye SBS-kanal er Discovery Channels share blandt mænd, 25-39 år, vokset fra en 3,1 procent share i 2008 til en 3,8 share i 2009. 6'eren lægger sig på 2,5 procent i denne mandegruppe i 2009.

Det er billigt sluppet for Discovery Channel, for 6'eren lagde hårdt ud med 2.7 procent i årets to første måneder, men stabiliserede sig, og leverede f.eks. november en share 2.2 procent.

Udviklingen tyder på, at mænd er begyndt at se mere tv direkte henvendt til mænd i 2009, fordi programudbuddet er til rådighed.

Discovery Channel kan samtidig lune sig ved, at kanalen bevarer sin rendyrkede mandeprofil. Når seeropbakningen er omregnet til indexer, har Discovery har et index på 189 af mænd, mens 6'eren ligger på 134 i 2009.

6'eren sigter bredere
Det hører med til analysen, at 6'eren ikke er programmeret henvendt til en så ung målgruppe som mænd 25-39 år.

6'eren programmeres heller ikke så stringent til mænd, når det kommer til stykket.

Det gælder f.eks. den nyeste store programinvestering, som er Mads Larsens EM-boksekamp i januar, der givetvis vil tiltrække seertal i en helt anden kategori, end Discovery oplever, blandt dem mænd fra 10 til 90 år - og kvinder .

Kilde: Gallup.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også