Berlingske: Meget mere brugerbetaling i 2010

Berlingske Media lancerer 12 nye digitale betalingsprodukter i 2010, der skal gøde jorden for digitalt overskud i 2011 og 2012.
Per Fanefjord Laursen

Berlingske Media lancerer tre nye digitale betalingsprodukter i første kvartal 2010, som slutter sig til det nye digitale initativ 'Ugen'. Det kom frem på Børsens mediekonference i går, hvor Lisbeth Knudsen fortalte, at mediekoncernen vil lancere i alt 12 nye betalingsprodukter i 2010 i vidt forskellige genrer.

"Unikt indhold og convenience bliver afgørende for at få succes. Sites som Facebook er udtryk for, at folk vil være med. Vi skal finde ud af, hvordan vi bruger det," sagde Lisbeth Knudsen.

Berlingske er endnu ikke informative om interessen for at abonnere på Ugen, men der meldes om succes med at få kunderne til at betale for adgang via mobilen.

Lisbeth Knudsen forudser ikke overskud på de digitale indholdbetaling i 2010 - men forventningen er en 'indtjeningstransformation' i 2011/2012.

Nyt fokus
Berlingske Media vil fremover have større mangement-fokus på, hvad der sker ude i verden i stedet for på Rådhuspladsen. Hun opfordrede i går de danske medier til at stå sammen i mod de udenlandske aktører som Google og Amazon, der forlanger 70 procent af indtægterne for at give medierne adgang til deres e-reader, Kindle.

JP/Politiken-direktør Torsten Bjerre Rasmussen bakkede om op Lisbeth Knudsens opfordring i en debat på Børsens Medietopmøde.

Lisbeth Knudsen er også på linje med Torsten Bjerre Rasmussen, når det gælder web-tv. Begge har forventninger til et gennembrud redaktionelt og kommercielt i 2010.

Berlingske Media vil samtidig lade erfaringer fra alle lande, Mecom har forretninger i, komme den danske koncern til gode, herunder de erfaringer man gør sig med web-tv.

Berlingske Media har gennemført en organisationsomlægning, der ud over at skærpe web/print-sammenspillet skal gøre organisationen mere dynamisk - og vil ifølge koncerndirektøren særligt fokusere på kundesegmentering og produktudvikling.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også