DR går efter nyklassisk public service

DR skal ikke sprede sig ud over det hele, men fokusere på dét, der gør DR unik - også i kraft af populære, folkelige programmer.
Per Fanefjord Laursen

Det svirrer med spekulationer om, hvordan DR vil tolke sin public service opgave, når de nye indholdsdirektører sætter sig i stolen i 2010. Et emne, der også interesser DR's konkurrenter, der afventer, om mediegiganten vil agere anderledes over tid.

Der er ingen tvivl om, at den nye struktur med en enig bestyrelse i ryggen skærper sit fokus på det indhold, DR leverer til borgene.

"Jeg giver den nye organisation overskriften: 'Ny og klassisk public service i den moderne medieverden',"' siger bestyrelsesformand Michael Christiansen.

"Tiden er kommet til at re-fokusere på det indhold, som befolkningen betaler for og give ekstra opmærksomhed til, at vi ikke blot leverer det, andre medier leverer i rigt mål. DR's opgave er at stå som garant for et særligt indhold på et mediemarked, der rummer alt muligt andet, og hvor vi til eksempel kan konstatere, at primetime på TV 2 og TV3 slet ikke er public service. Faktum er, at DR står mere og mere alene på public service-området - derfor fokuserer vi."

Kultur - ikke finkultur
Flere skeptikere frygter, at DR tager et spring tilbage til 80'ernes tolkning af public service, hvor DR sendte 'Kirkeligt Forum' søndag aften kl. 20.00 og var noget mindre folkeligt anlagt lige bortset fra lørdag aften.

Den vil bestyrelsesformanden gerne skyde ned.

"DR er nødt til at have noget på alle hylder, for ingen skal slippe for at få noget fra DR. Moderne public service er ikke at holde foredrag fra Københavns Universitets talerstol og sende ud til hele befolkningen. DR skal nå ud i alle hjem, til alle mennesker, i kontakt med alle uddannelsesniveauer," siger Michael Christiansen, der straks taler sig varm og afslører en lige inspirationslinje til Julius Bomholdts fornemmelse for public service - om end formandens ordvalg er anderledes end den første kulturminister:

"DR skal tillade sig at gå forrest i vejledningen af det danske folk. Ikke hvad de skal mene - men hvad de skal vide. DR-bestyrelsen regerer ikke i programafdelingen, men vi sender et nyt signal til organisationen og omverdenen om, at investeringer i kultur er lige så vigtig som investeringen i jernbaner. Ikke fin-kultur - men kultur."

DR bliver ikke SVT
Hvad betyder de prioriteringer for DRs' konkurrenter? Hvor kan de mærke, at DR i 2010 prioriterer højere eller trækker sig et skridt tilbage?

"Lad mig klart understrege, at DR er ikke på vej tilbage til en gammel tolkning af public service. DR's tv-kanaler kommer ikke til at ligne SVT1-2. Der er ikke divisioner i DR, der nedlægges, og DR foretager sig intet i dag, der ikke er public service. Men vi skal koncentrere os om at formulere, at det handler ikke om, hvad brugerne gerne vil have, men om det de ikke ved, de vil have. Man skal altså ikke forvente en stor forskel fra det, vi leverer nu, men reorganiseringen vil resultere i en anden måde at tale til borgerne på end i dag."

Den stærkeste platform at tale til borgerne fra er DR1's primetime. Skal den anvendes anderledes end nu?

"Det vil jeg trygt overlade til andre, men i kl. 20-21 timen skal du på én eller flere DR-kanaler kunne finde det hele. Jeg tror på, at seerne godt kan finde ud af at orientere sig i tv-udbudet."

Vil kommercielle kanaler mærke mindre konkurrence fra DR?

"P1, P2 og DR2 har slet ingen konkurrenter, men man kan godt diskutere, om P3 og DR1's indhold konkurrerer med de kommercielle medier. På den anden side er der jo ingen kommercielle radioer, der ville løfte den opgave, P3 udfører med en høj andel af dansk musik og ny musik. Jeg tror heller ikke, at nogle ønsker, at det, der er sket med TV 2, skulle ske med DR1. Ingen kritik af TV 2, deres problem er pengemangel."

Kernekritikken går på, at DR formodes at ville sprede sig til alle områder online? Trækker DR sig tilbage på nettet?

"Naturligvis skal DR være på nettet, men DR skal ikke være mere, end DR er alle andre steder. Vi vil administrere vores online-tilstedeværelse, som vi gør på tv og radio. Jeg har sagt til aviserne, at det er sådan, de skal forstå DR. Og det er bestyrelsens helt enig i - at DR ikke bare kan brede sig ud over det hele."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også