Læsertal: Gratisaviser går tilbage

Siden gratiskrigen var på sit højdepunkt i 2007 har trafikaviserne tabt læsere, mens de betalte dagblade har været bedre til at holde fast.
MediaWatch

I løbet af de seneste to år er læsertallet for de "landsdækkende" aviser på hverdage faldet med 11,1 procent. Men faldet er langt fra ligeligt fordelt, og gratisaviserne er langt hårdere ramt end de betalte dagblade. Det viser de seneste tal for 2. og 3. kvartal fra Index Danmark/Gallup.

På grund af en metodeændring hos Gallup skal man holde tungen lige i munden, når man sammenligner 2009-tallene med tal fra de foregående år. Men ser man på, hvor stor en bid af markedet (det samlede antal læsere på tværs af alle titler) gratisaviserne har fat i nu i forhold til tidligere, er der tale om et væsentligt fald. Vel at mærke også selvom man piller Nyhedsavisen ud af ligningen.

På to år har de eksisterende trafikomdelte aviser mistet 23,3 pct. af læserne, mens de betalte dagblade kun har tabt 3,9 pct. Det betyder, at gratisaviserne har tabt mere end 5 pct. af markedet med et fald fra 37,0 pct. i 2.-3.-kvartal 2007 til 31,9 pct. i samme periode i år.

Da gratiskrigen var på sit højeste under højkonjunkturen i 2007, var gratisaviserne villige til at betale dyrt for at få flere læsere. I dag er MetroXpress og Urban mere selektive i forhold til, hvor aviserne uddeles, og for 24timers vedkommende er skiftet endnu større, fordi avisen i 2007 i stor udstrækning blev husstandsomdelt.

I oktober 2007 blev MetroXpress eksempelvis uddelt i 243.000 eksemplarer mod knap 211.000 eksemplarer i år. Et fald på omkring 13 pct. Et tal, der svarer til den procentuelle tilbagegang, MetroXpress har oplevet, når det gælder læsertallene.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også