GroupM: Bannermarked under pres

GroupM direktør peger på positive tendenser for annoncørerne - faldende priser og større udbud af bannere.
Ole Enggaard

Der er småt med konkurrencen i TNS Gallups registrering af top 20 bannerannoncører for oktober. Der er dog SAS og Norwegian Air, der kæmper om et faldende marked for fly-rejser og så spil-udbyderne.

Men ellers er der frit slag for blandt andre Telia, Danske Bank, Expert og forsikringsselskabet IF, der dominerer i hver deres kategorier.

Bannermarkedet er samtidig i en situationen, hvor udbudet på langt de fleste webmedier er større end efterspørgslen. Det vurderer digital udviklingsdirektør, Henrik Abraham fra GroupM, der er den største indkøber af display blandt mediabureauerne.

”Vi vurderer, at displaymarkedet omsætningsmæssigt er gået tilbage i år, og udbudet er faktisk steget. Det giver et pres på prisniveauet”, siger Henrik Abraham.

Bannerannoncering til en fornuftig pris med de rigtige budskaber kan altså være et taktisk attraktivt middel til salg i den kommende julemåned.

”De store online kategorier er svære at dominere”, siger Henrik Abraham, der peger på andre brancher:

”Der er muligheder i at lægge en offensiv strategi og dominere online-medierne for blandt andre velgørenhedsorganisationer, supermarkedskæder, fastfood, ejendomsmæglere og kortvarige forbrugsgoder generelt”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også