Debat: Emmy - meget mere end et prisshow

Emmy-festivalen er vigtig for en public service-virksomhed som DR, skriver DR's mediedirektør Lars Grarup i et debatindlæg.
Lars Grarup

Efteråret er nu for alvor sat ind, og om få dage er det tid for en af de helt store begivenheder i tv-branchen på verdensplan, den internationale Emmy-tv-festival i New York.
DR er i år nomineret til Emmy’er i to kategorier, dels ’Bedste tv-drama’, med første sæson af Mai Brostrøm og Peter Thorsboes serie ’Livvagterne’, og dels ’Bedste børne- og ungdomsdrama’ med Poul Bergs successerie for større børn, ’Mille’.

Det er vi meget stolte af, og selvfølgelig deltager vi med glæde ved prisoverrækkelsen den 23. november, hvor det som altid er en ære overhovedet at være nomineret.
Det er dog værd at bemærke, at Emmy-festivalen er vigtig for en public service-virksomhed som DR i kraft af meget mere end prisoverrækkelsen: ’The International Emmy World Television Festival’ - hvoraf Emmy Award showet blot udgør galla-aftenen - er verdens største og en af de vigtigste internationale tv-festivaler, hvor tv-folk fra hele verden i løbet af tre dage mødes og præsenterer nye formater og programmer for hinanden og deltager i en lang række oplæg og paneldebatter.

Emmy-festivalen finder sted i regi af ’The International Academy for Television Arts & Sciences’ (IATA), som er den største sammenslutning af tv-broadcastere med medlemmer fra næsten 70 lande og over 400 virksomheder. Formålet med IATA er at understøtte og fremme kvaliteten i tv- produktionen udenfor USA, og DR har plads i IATAs bestyrelse, hvor vi blandt andet står for en del af arbejdet bag festivalen og er værter for en del af voteringsprocessen frem mod Emmy-prisen.

Det er et arbejde, som vi påtager os med glæde - fordi vi synes det er vigtigt, at DR som dansk public service-udbyder er med i en af de vigtigste internationale brancheorganisationer.

Uanset hvor stor en ære det er at være nomineret, er selve Emmy-showet nemlig blot toppen af kransekagen i IATA-arbejdet, hvor DR også er med for at hente inspiration, knytte kontakter, fremvise egne produktioner med henblik på senere salg på det internationale marked og ikke mindst spotte nye tendenser inden for mange genrer ud over drama - f.eks. inden for dokumentar, underholdning og aktualitet.

Det handler for DR - som for enhver anden virksomhed - om at åbne sig ud mod omverdenen, blive klogere og udvikle sig, for at kunne bevare dynamikken og evnen til innovation, simpelthen for at kunne levere en ordentlig ydelse; i vores tilfælde markant og mangfoldigt public service-indhold af høj kvalitet til alle danskere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også