Smertefrit analogt sluk

Staten overvurderede muligvis tv's betydning og undervurderede borgernes evne til at løse problemer, viser analysedata fra forrige søndag.
Per Fanefjord Laursen

45.000 oplevede sort tv-skærm efter det analoge sluk forrige søndag, men forsvindende få var bekymret over det, viser den Gallup-måling, der blev udført for kampagnen Det Nye TV-signal søndag den 1. november 2009.

Den lynmåling, som Gallup foretog af situationen, var baseret på et relativt spinkelt statistisk grundlag og bør ikke danne grundlag for alt for klippefaste konklusioner om processen. En større analyse fra Gallup offentliggøres i december. Men en granskning af tallene, som MediaWatch har foretaget, rummer alligevel nye informationer om de danske tv-husstande.

Det står klart, at informationsopgaven var løst til punkt og prikke. Der var ikke 10.000, som oplyst, men blot 6.000 husstande, der vågnede den søndag og ikke kunne forstå, at de havde sort skærm. Det er et forbløffende lavt tal i forhold til forventningerne.

Endnu mere overraskende er, at der var 12.000 husstande, der godt vidste, de ville miste signalet den søndag, men ikke tog det så tungt. De kunne tilsyneladende udmærket leve med, at tv-apparatet var i sort nogle dage. Man tænkte åbenbart: "Nå ja, det ordner vi i løbet af ugen"

Fællesantenneanlæg usikre
Lyn-analysen når frem til, at i alt 45.000 husstande oplevede sort skærm forrige søndag, og af dem befandt 15.000 husstande sig i en ejendom med fællesantenneanlæg.

Fællesantenneanlæg var særlig udfordret, fordi det var den ansvarlige for anlægget, der skulle sikre, at beboerne var klar til det nye digitale tv-signal – ikke beboerne selv. Derfor var det usikkert for mange af disse husholdninger, om de ville få problemer med tv-signalet eller ej.

Opsplitter man de 45.000 yderligere, gav 12.000 udtryk for, at de ikke havde haft tid til at gøre deres tv klar, andre 12.000 havde købt det nødvendige udstyr, men kunne ikke få det til at virke, mens kun 6.000 enten ikke havde forstået, hvad de skulle gøre for at blive klar eller angivet andre grunde til, at de ikke var klar.

Folk vidste hvad der skete
De detaljerede data forklarer samtidig, at overraskende få personer ringede til de call centre, der var oprettet. Der var forudset en seerstorm fra vrede, frustrerede mennesker, men landets mest sete tv-station, TV 2, fik eksempelvis kun 300 opkald. Man må tolke det således, at folk ikke ringede, fordi de godt vidste, hvad der foregik.

Den uofficielle pragmatiske målsætning er således nået. Det analoge sluk forløb smertefrit.

Officiel måling
Den egentlige og officielle måling af, hvordan det gik med overgangen til digitalt tv i Danmark, gennemføres i november af Gallup som led i Gallup Annual Survey. Først da kan man konkludere, om kampagnen Det Nye TV-signal nåede det officielle KPI-mål, der lyder, at max. to procent af husstandene måtte gå i sort.

Det officielle succeskriterium, KPI målet, tager ikke med i betragtning, at mange var ligeglade med, om de havde sort tv-skærm nogle få dage.

Uanset det officielle resultat og glæde over, at processen lykkedes, vil de detaljerede data sikkert også inspirere til en diskussion af, om informationsindsatsen til 43 mio. kr. overhovedet var nødvendig. I den forbindelse skal det med, at tv i Danmark ikke har en rolle i beredskabet i tilfælde af krig og katastrofer. Den rolle har radiomediet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også