Kommunevalg smadrer TV 2 kommercielt

TV 2 er løbet ind i alvorlige kommercielle smæk på grund kommunevalget og bør kompenseres, foreslår Palle Strøm.
Per Fanefjord Laursen

Det forestående kommunalvalg den 17. november dækkes indgående af TV 2.

Men mens dækningen muligvis glæder politikerne, så anretter den stor skade på TV 2's seerandele. En status på seerudvikling fra mandag til onsdag viser, at kommunalvalget ikke er noget stort hit hos danskerne.

TV 2's programdirektør Palle Strøm mener, at de kommercielle smæk understreger hovedkanalens paradoks som en kommerciel public service kanal.

"Kommunalvalget er en vigtig begivenhed for os som public service station. Samtidig har valget en stærk regional forankring, der i den grad er TV 2. Kommercielt kan vi ikke løbe fra, at det virkelig koster væsentligt på markedsandele. Det understreger om noget, at TV 2 skal have lige kommercielle vilkår med vores kommercielle konkurrenter, hvis vi i fremtiden skal kunne levere stærk kommerciel public service som f.eks. kommunalvalg."

Styrtdykkende share
TV 2's dækning indbefatter – foruden indslag i Nyhederne, 'Go’ morgen Danmark' og 'Go’ aften Danmark' – især i de udvidede regionale programmer mandag-torsdag klokken 19.30-20.30 og klokken 22.20-22.40.

En kørsel af seerandele for mandag-onsdag i sidste uge, kontra mandag-onsdag i de fire foregående uger, viser et drastisk tab i timeslottet 19.30-20.30. Sharen i tidsrummet er styrtdykket med 10 procentpoint til 27,6 procent.

Regionernes udvidede dækning ind over primetime har værre konsekvenser. Seertabet rammer ikke alene tidsrummet 19.30-20.30, men smitter af på hele aftenfladen. TV 2 har svært ved at komme på banen igen, fordi hovedkanalen taber seere klokken 20.00, hvor mange seere traditionelt tager beslutninger om, hvor de vil tilbringe primetime.

TV 2 taber således knap ni sharepoint målt i hele primetime - tidsrummet 19.30 til 22.00.

Kommerciel share falder
Det er helt efter bogen, at TV 2 taber kommerciel styrke, når der er valg, oplyser Mediaedge:cia. Det gælder alle slags valg. TV 2 taber direkte på den kommercielle share (21-50) på hele fladen, men dog "kun" på 5,4 point. Det sender sharen ned på 39 procent, målt mandag til og med torsdag. Fredag har TV 2 en normal primetime.

På konkurrentsiden er det alle tre TV3-kanaler og Kanal4, der udnytter TV 2's svækkede primetime i ugens første dage.

Flere smæk på vej
Når valgdagen kommer nærmere, får regionerne endnu mere sendetid. Mandag 16. november bliver klokken 19.30 til 21.00, og tirsdag den 17. november har TV 2-regionerne stort set hele aftenfladen samt ekstraudsendelser onsdag 18. november med resultater, kommentarer m.m.

Kilde: Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også