US: Axe bruger gadesangere til markedsføring

Amerikanske gadesangere er blevet hyret af Unilever til at spille Axe-jinglen 'Look Good in Leather' på "jobbet".
Sten Løck

Deodorantfirmaet Axe, der er en del af Unilever, er kendt for sine utraditionelle markedsføringsmetoder i bestræbelserne på nå målgruppen, der hovedsageligt består af unge mænd.

Dette ry har man også levet op til med sin seneste kampagne for "Axe Instinct", der efter sigende kommer med en læderagtig duft. Axe har hyret 20 gademusikanter i adskillige amerikanske storbyer til og betaler dem omkring 1.000 dollar (cirka 5.000 kr.). Til gengæld skal gadens skjalde stå med et Axe-skilt, udlevere gratis vareprøver og et par gange om dagen spille jinglen "Look Good in Leather", som Axe også bruger i tv-reklamerne.

Kampagnens vigtigste element er autenciteten, siger Unilevers marketingdirektør i et interview med New York Times. "Vi ville have mennesker, som gør det her hver dag."

En af musikanterne hedder Luke Ryan, som har haft New Yorks subway som spillested i over 30 år. Han var indledningsvist betænkelig ved at skulle samarbejde med storkapitalen, men kom frem til at han også tjente almenvellet ved at udbrede brugen af deodorant blandt subwaybrugerne.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også