Digi-overgang flytter minimale markedsandele

Overgangen til digitalt tv og Boxers lancering betyder sandsynligvis kun små forskydninger på markedet, mener aktører.
Louise Reseke

De fleste af de kunder, som udbyderne af betalings-tv har bejlet til i forbindelse med det analoge sluk - vælger formentlig ingen af dem. Flertallet har i stedet valgt at opgradere tv'et, så de kan fortsætte med at se de free-to-air-kanaler, de hidtil har kunnet se - og som der efter weekendens overgang er tre mere af fra DR.

Det er mavefornemmelsen hos de aktører i markedet, som MediaWatch har talt med, YouSee, Stofa, Viasat og Brancheforeningen Digitale Medier.

"Vi ved fra erfaringerne fra Sverige, at det er begrænset, hvad der flyttes af markedsandele mellem platformene. Der er ikke noget, der tyder på, at udviklingen vil være anderledes i Danmark. Man skal huske, at danske forbrugere siden 1987 har kunnet tilkøbe flere kanaler, og det er der nogle forbrugerne, der ikke har valgt. Der er nogle forbrugere, som er "multikanal-resistente". Det nye for dem er blot, at digitaliseringen har gjort det lidt lettere og billigere at få abonnement på betalings-tv," siger informationschef Johs Johansen fra Brancheforum Digitale Medier, en forening der på tværs af brancher samler de virksomheder, der er spiller en rolle i overgangen til det digitale sendesignal.

"I den forbindelse skal det også bemærkes, at når de politikere, som har sat betalings-tv til antenne i verden, samtidig åbner for tre nye DR kanaler, som forbrugerne får via licensen, øger det ikke incitamentet til at abonnere på betalings-tv," siger Johs Johansen.

Over forventningerne
Hos YouSee mener man ligeledes, at det kun er en andel af de seere, der i forvejen ikke har betalings-tv, der vil benytte overgangen til at få adgang til de kommercielle tv-stationer. 

"Min fornemmelse er, at de fleste har valgt "gratisløsningen". Det er sådan set logisk nok, fordi det ofte er folk, der i forvejen er resistente over for mange kanaler, og hvorfor skulle de pludselig ændrer adfærd. Et fuldstændigt skud fra hoften er, at tre fjerdedele ud af de 400.000, man skønner har været potentialet, har valgt gratisløsningen - og så er der 100.000 tilbage, der har fordelt sig blandt de kommercielle udbydere, men det er som sagt kun et gæt," siger vicedirektør Ulf Lund fra YouSee, der er godt tilfreds med den kundetilgang YouSee har oplevet i efteråret med deres tilbud om gratis digital-tv til alle nye kabel-kunder.

"Salget har faktisk overgået vores forventninger, vi har bestemt fået vores fair share," siger Ulf Lund, der ikke vil nærmere salgstallene end dét.

Religion ikke at se mere tv
Han bakkes op af Kim Poder, adm. dir. fra Viasat, der også tror, at størsteparten har valgt at fortsætte med de kanaler de har adgang til i forvejen. Heller ikke han vil ud med de konkrete salgstal, men siger, at udviklingen har bekræftet Viasat i, at det har været en rigtig beslutning ikke at live et del af de tv-pakker, Boxer TV lancerer.

Hos Stofa udråber man også Viasat som en spiller, der har erobret markedsandele - men at de markedsandele, der reelt har været i spil er minimale.

"Vores fornemmelse er, at mange af den slags tv-seere har det lidt som en religion at de ikke vil se mere tv - og resten af dem bor i områder, hvor det kun er Canal Digital og Viasat, som kan levere," siger Jesper Maack, kommunikationschef hos Stofa.

"For Stofa har det ikke den store betydning, da vi udelukkende henvender os til antenneforeningerne. Men et generelt bud er, at mange vælger en boks, så de kan se free-to-air kanalerne - og resten har Boxer og nok mest Viasat fordelt mellem sig."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også