Dansk medielov tilpasses EU

Kulturministeren vil tilpasse dansk medielov til EU's direktiv inden jul, men ikke på reklameområdet.
Per Fanefjord Laursen

Kulturminister Carina Christensen har ved folketingsårets begyndelse fremsat forslag om ændringer i både radio- og fjernsynsloven.

Forslaget er primært en gennemførelse af EU-direktivet fra december 2007 men tilsat danske fingeraftryk. Direktivet, der ændrede det tidligere direktiv ”Fjernsyn uden grænser”, skal være omsat til national lov senest december i år, oplyser mediejurist Oluf Jørgensen fra Journalisthøjskolen på update.dk.

Det nye direktiv stiller ligesom det tidligere minimumskrav, og Danmark kan således godt indføre egne regler, der er strammere.

Ifølge Oluf Jørgensen er det værd at notere sig et par af de justeringer, der foreslås på medieområdet.

Tv på alle platforme
Radio- og fjernsynsloven har hidtil været begrænset til traditionel broadcasting. Loven bliver nu tilpasset udviklingen med en teknologineutral definition for tv-distribution, så den også vil omfatte nyere former f.eks. via internettet, mobilnetværk og on-demand-tjenester.

”Lovforslaget betyder, at tv på de nyere teknologiske platforme bliver omfattet af en række af lovens regler om reklamer, sponsorering mv. Det vil f.eks. gælde aviser som Jyllands-Postens og Ekstra Bladets web-tv. Brugerskabt indhold på internettet såsom Youtube, Facebook o.l. bliver derimod ikke omfattet,” skriver Oluf Jørgensen,

Ingen breaks eller product placement
Kulturministeren har ikke lyttet til TV 2's ønsker om friere reklameregler i denne omgang.

Det danske lovforslag fastholder et forbud mod produktplacering. England vil derimod gå så langt direktivet tillader og give adgang til produktplacering i sports- og underholdningsprogrammer og i film og serier produceret til tv.

Ministeren fasteholder også, at reklamer som udgangspunkt fortsat kun vises i blokke mellem programmer.

Forslaget tillader dog 'produktsponsorering', der er betegnelsen for det almindelige udlån eller levering af tøj, biler eller andet udstyr til tv-produktioner til en reduceret pris eller gratis. Seerne skal, som EU-direktivet kræver, informeres om produktplacering/sponsorering både ved begyndelsen og afslutningen af programmet.

TV3 og SBS kan vise klip
EU-direktivet stiller krav om, at tv-enerettigheder til begivenheder af stor offentlig interesse ikke helt må blokere for informationsfriheden. Kulturministerens lovforslag vil betyde, at tv-kanaler, der hører under den danske lov, må finde sig i at andre tv-kanaler kan bringe korte uddrag. Det sikres ved ændringer i både radio- og fjernsynsloven og ophavsretsloven.

Kulturministeriet skriver, at de korte uddrag som hovedregel ikke må vare mere end 90 sekunder og kun må anvendes i korte nyhedsprogrammer f.eks. om sport.
Dermed kan TV3+ Onside f.eks. vise klip fra de events, som TV2 har rettigheder til.

Muligt at klage over TV3 og SBS TV
EU-direktivet indfører som noget nyt en særlig samarbejdsprocedure for klager, i de situationer hvor en tv-station retter sine udsendelser til et andet land, end det er etableret i.

Denne procedure bliver med lovforslaget indsat i radio- og fjernsynsloven.

Radio- og tv-nævnet kan, som omtalt for nylig på Mediawatch, rette krav til det britiske Ofcom med begrundet anmodning om, at de danske kanaler, der sender fra England, skal overholde de danske regler for reklamer m.v.

Radio- og tv-nævnet behandler i efteråret en klage over London-kanalerne anmeldt af en TV 2-medarbejder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også