Anker Brink: Plummer misforstår P3-idé

Idéen om et udbud af P3-udbud kom til at fylde meget i mediestøtte-debatten efter fredagens konference, men Plummer fik muligvis ideen galt i halsen.
Per Fanefjord Laursen

Vil politikerne bane vej for en mangfoldig og stærk kommerciel radiosektor - og ikke mener, at det kan vente mindst 5-6 år på DAB's gennembrud - så er det en mulighed at overveje at udbyde det nuværende P3-indhold til private.

Sådan lød ét af 15 medie-saneringsmuligheder, som professor Anker Brink Lund og Rambøll Management foreslår til politikerne i deres udredning af mediestøtten, der blev præsenteret i fredags.

Tanken blev hurtigt afvist af DR, men Anker Brink Lund mener, at DR's generaldirektør Kenneth Plummer har misforstået ham, når generaldirektøren tror, at idéen er at ændre P3's indhold eller tage P3 fra DR.

"Plummer læser rapporten forkert, når han udtaler, at P3 efter et udbud ikke kan fortsætte med at være de unges foretrukne kanal med mere end 2,3 mio. ugentlige lyttere, der spiller langt mere varieret og dansk musik, end nogen kommerciel kanal nogen sinde har gjort i Danmark - og spille 93 procent af alle danske nyudgivelser," siger Anker Brink Lund, der understreger, at han ikke anbefaler noget, men alene har til opgave at opstille scenarier til politikerne

DR selv søge
P3-idéen i rapporten er, at det indhold af musik, nyheder og infotainment, som P3 sender henvendt især til de 15-35 årige, kunne udbydes, når FM4-frekvenssættet (der ikke er knyttet til en bestemt DR-radiokanal) alligevel skal udbydes via en skønhedskonkurrence i 2010.

"P3-indholdet skal netop være præmisserne for "skønhedskonkurrencen", som DR selv kan deltage i. Hvis DR vinder, skal de blot drive kanalen med reklamer, for at give et løft til hele radioannoncemarkedet, hvorefter de kan bruge overskuddet til andre gode formål, f. eks. en ungdomsrabat på licensen eller til public service-indhold, som i dag er nedprioriteret af mangel på penge," siger CBS-professoren til MediaWatch.

P2 indhold løfter ikke markedet
Forslaget har det udgangspunkt, at der ikke kommer en større, slagkraftig kommerciel sektor, før DAB er den primære distributionsform, og det vil kræve et analogt sluk, der tidligt sker i 2015.

"Vort forslag er, at hvis politikerne for alvor prioriterer, at der skal skabes en stærkere kommerciel radiobranche, så er det succesrige P3-indhold en brugbar mulighed. At udbyde P2-indholdet til private, vil ikke redde det kommercielle marked," sagde Anker Brink Lund i P1's Mennesker & Medier i fredags.

Rambøll og Anker Brinks rapport ser ikke et problem i, at DR eventuelt vinder retten til at drive et kommercielt P3, trods det faktum at danske politikere har gjort meget ud af at afskaffe et TV 2 med blandingsøkonomi.

Argumentet er, at der er mange andre lande i Europa, hvor public service radioer er delvist kommercielt finansieret.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også