Landets største mediehuse har tabt otte ud af 10 indtjeningskroner, viser en gennemgang af landets største virksomheder, foretaget af Børsen i rapporten DK1000.
Dermed er mediebranchen ramt markant hårdere end størstedelen af dansk erhvervsliv. Omsætningen voksede marginalt i de 13 største medievirksomheder i Danmark i 2008, mens 84 pct. af indtjeningen gik tabt.
Den samlede mediebranche kom ud af 2008 med et underskud på 200 mio. kr. mod et overskud i 2007 på 275 mio. kr. Berlingske Media og JP/Politikens Hus kom værst ud af året med tab på henholdsvis 404 mio. kr. og 136 mio. kr., men som helhed skal forklaringen på faldet primært findes i regnskaberne fra Aller Media og Egmont, hvis årsresultater dykkede med mere end en halv milliard kr.
De eneste medier, der forberedrede bundlinjen i 2008 var - overraskende nok - TV 2, Søndagsavisen og Syddanske Medier.