Mediehusene har tabt 8 ud af 10 kr.

Mediebrachen er en af de brancher, der er hårdest ramt på indtjeningen i 2008, viser opgørelse.
Per Fanefjord Laursen

Landets største mediehuse har tabt otte ud af 10 indtjeningskroner, viser en gennemgang af landets største virksomheder, foretaget af Børsen i rapporten DK1000.

Dermed er mediebranchen ramt markant hårdere end størstedelen af dansk erhvervsliv. Omsætningen voksede marginalt i de 13 største medievirksomheder i Danmark i 2008, mens 84 pct. af indtjeningen gik tabt.

Den samlede mediebranche kom ud af 2008 med et underskud på 200 mio. kr. mod et overskud i 2007 på 275 mio. kr. Berlingske Media og JP/Politikens Hus kom værst ud af året med tab på henholdsvis 404 mio. kr. og 136 mio. kr., men som helhed skal forklaringen på faldet primært findes i regnskaberne fra Aller Media og Egmont, hvis årsresultater dykkede med mere end en halv milliard kr.

De eneste medier, der forberedrede bundlinjen i 2008 var - overraskende nok - TV 2, Søndagsavisen og Syddanske Medier.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også