TV3-gruppen stormer ind i efteråret

TV 2 må betale regningen for, at TV3-kanalerne er godt på vej ind i efteråret.
Per Fanefjord Laursen

I de seneste fire uger ligger TV3-gruppen 4,5 sharepoint over sidste års niveau. I sidste uge alene lå man hele 7,4 point over 2008-niveau.

Den bedste trend for gruppen er, at flere forskellige tiltag er lykkedes på en gang.

Alle kanaler går frem. TV3-premieren på den nye 'Fangerne på Fortet' fik overraskende fine tal på en lørdag aften. Den nye TV3 Puls bidrager også til fremgangen, godt hjulpet af Formel 1, uden at kannibalisere på de gamle kanaler, og TV3+ trækker seere til med SAS Liga-kampe og Champions League og Europa League kvalifikationskampe.
Desuden vinder TV3 terræn ved en effektivisering af programmeringen i dagtimerne.

Tidligt i sæsonen
Tv-stationernes efterårstilbud er ikke alle gået luften endnu. TV3 har snart premiere på sin kriminaldramaserie 'Leon og Lulu', men er - i lighed med SBS - tilbageholdende med premieredatoen.  Generelt har tv-stationerne igen valgt at lancere sine egenproduktioner drypvis for bedre at kunne promovere de enkelte formater, men også for at strække sæsonen.

Broadcast Researcher Michael Jensen, Mediaedge:cia tolker data således:

”Tv-sæsonen er jo knap nok gået i gang på nogle af kanalerne, men TV3-gruppen står i hvert fald med en meget fint udgangsposition inden efterårets kamp om seere,” siger han, og vil gerne se, om Fangerne på fortet nu også kan holde det overraskende højt premiereniveau.

Derudover påpeger han, at tilstedeværelsen af en kæmpe sportsevent som OL spiller en rolle, når man sammenligner data med 2008.

”I 2008 havde TV 2 høje shares i august på grund af OL i Beijing, men uden for de store sportsevents, som OL og fodboldslutrunder, har TV 2 svært ved at opnå tidligere tiders seerandele. Her vil TV3 og andre kanaler have mulighed for at gøre indhug i TV 2's fortsatte høje share. Og med en god start på 'Fangerne på fortet' og en del kvalifikationskampe til Champions League og Euro League ser det foreløbigt godt ud for TV3-kanalerne," siger Michael Jensen.

TV 2-netværket måtte betale for konkurrentens medvind. TV 2-gruppen tabte 5,7 sharepoint i sidste uge, hvoraf 4,3 point alene gik fra TV 2's share. Kun TV 2 News kunne opretholde tidligere ugers niveau.

Også Kanal 4 er kommet godt ind i efteråret, efter den har ligget en del under 2008 niveauet hen over sommeren. Selv om Kanal 4's share i sidste uge på fem procent lå en anelse under samme uge sidste år, er det stadig en væsentlig stigning på 50 procent i forhold til ugen før.

Kilder: Gallup Tv-meter, 21-50 år. Mediaedge:cia. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også