Søndagsavisen fyrer fem

Fem ansatte stopper på Søndagsavisen og print- og webredaktionen samles under chefredaktør Søren Krogsgaard. Birgitte Bollerup stopper som onlinechef.
Tine Brødegaard Hansen

Sammenlægningen af Søndagsavisens to redaktioner på print og web fører til lukningen af livsstilssitet sonday.dk. Samtidig er fem medarbejdere blevet fyret.

Tidligere onlinechef Birgitte Bollerup har sagt op, og print- og webredaktionen ledes nu også af avisens chefredaktør, Søren Krogsgaard.

"Af ressourcehensyn skal vi spejle avisens koncept på nettet, så avisens indsatsområder går igen på sitet," siger Søren Krogsgaard.

Det bliver altså samme indhold på print og web?

"Nej, der kommer fortsat til at være aktuelle nyheder på sitet, Ritzau-indhold og længere nyheder, som kommer i noteform i avisen."

Kommer der mindre stof på sitet?

"Nej, indtil nu har vi ikke fuldt udnyttet alt det stof, der er i avisen, så folk vil ikke opleve et fattigere site, men nogle områder vil blive nedlagt som sonday.dk," siger Søren Krogsgaard.

Kvalitetsjournalistik sælger ikke på nettet
Han suppleres af adm. direktør for Søndagsavisen, Arne Ullum, der har set i øjnene, at hverken livsstilssitet sonday.dk eller soendagsavisen.dk trak nok trafik. Modsat mange andre medier har Søndagsavisens printudgave satset på kortere historier, mens webudgaven har haft længere baggrundsartikler og interview.

"Vi begræder at erkende det, men vores kunder står ikke i kø for at få kvalitetsjournalistik på nettet. En kort note kan trække meget trafik i forhold til en historie, der er lang og gennemarbejdet," siger Arne Ullum.

Birgitte Bollerup har stået i spidsen for Søndagsavisens onlinesatsning siden maj sidste år, men ifølge Arne Ullum har hun valgt at sige op, som følge af den redaktionelle omlægning.

"Det var hende, der havde udviklet og engageret sig meget i det tidligere redaktionelle koncept, når det ikke kan køre videre, har hun valgt at tage konsekvensen ved at sige op. Den beslutning ændrer ikke på, at hun er meget dygtig," siger Arne Ullum.

Ny forretningsmodel skal få økonomi i minby.dk
Han understreger, at Søndagsavisen ikke har mistet modet på, at online kan sikre nye indtægter og fremhæver selskabets nyeste satsning, det sociale netværk minby.dk.

"Vi er fortsat meget investeringslystne på nettet og har store ambitioner, derfor har vi ansat Lea Skov Lindbæk, der har en tung baggrund i at kommercialisere nettet."

Ifølge Arne Ullum har Søndagsavisen har knækket koden til at få økonomi i de sociale medier, som alle medievirksomheder skal have, men som endnu ikke giver indtægter af betydning. Et af problemerne ved de sociale sites, forskellige medier står bag i dag er, at der ikke er nok relevant indhold, mener Arne Ullum, men han vil ikke nærmere ind på, hvad der adskiller minby.dk fra eksempelvis Berlingskes dinby.dk.

"Selve forretningsmodellen og udformningen er vi hemmelighedsfulde omkring, men der er benhård konkurrence om de sociale netværk nu."

I Søndagsavisen A/S er der fortsat ansat 18 til 20 redaktionelle medarbejdere. I forbindelse med minby.dk skal der ansættes nye medarbejdere.

Inden for den kommende måned lancerer Søndagsavisen endnu et site.

Efter afslutningen af andet kvartal fik Søndagsavisen roser af Aktieugebrevet og aktien blev kaldt "ekstremt undervurderet", men det samlede halvårsregnskab fik karakteren "ikke tilfredsstillende" af ledelsen. Det viste et underskud på 3,3 mio. kr., hvor særligt omstruktureringer og faldende onlineindtægter trak ned.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også