Danske medier skal med i global kønsmåling

Kontrabande og Kvinfo arbejder på, at få kønsfordelingen i danske medier målt i en global undersøgelse af ligestilling i medierne.
MediaWatch

Når det gælder viden om, hvordan fordelingen af mænd og kvinder er i mediebranchen, halter Danmark bagefter de fleste europæiske lande. Som det eneste skandinaviske land står Danmark uden for den globale analyse 'Who makes the news'.

Det vil Kontrabande, det journalistiske udviklingsbureau, og Kvinfo, center for information om kvinde- og kønsforskning, lave om på.

"Analysen er en unik mulighed for at sætte ligestilling i medierne på dagsordenen. Debatten kan foregå med hold i solide fakta og med mulighed for at sammenligne danske medier med andre lande. Derfor søger vi økonomisk støtte," siger Stine Carsten Kendal, direktør i Kontrabande.

Ifølge en undersøgelse fra K2 og Dansk Journalistforbund fra 2008 er der 35 procent kvinder i mediebranchen. På øverste ledelsesniveau udgør kvinder 15 procent.

Om undersøgelsen
'Who Makes The News' den største og længst løbende undersøgelse i verden af kvinders repræsentation i medierne. Undersøgelsen måler ligestilling i nyhedsmedierne hvert femte år på baggrund af en omfattende kvantitativ indholdsanalyse af hvert deltagerlands vigtigste nyhedsmedier på én udvalgt dag. Næste runde er i november 2009.

Erfaringerne fra lande, der har deltaget i tidligere runder, er, at undersøgelsen har stor gennemslagskraft og evner at sætte ligestillingsproblematikker på både mediers og politikeres dagsorden. I Sverige har deltagelsen helt konkret haft indflydelse på formuleringen af landets ligestillingspolitik og givet anledning til foredrag og efteruddannelse på en række redaktioner.

- TBH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også