Debat: Giv os kuponerne igen

Rabatkuponer kan dokumentere effekten af printannoncer og kan være redningsplanken for printmedierne. Derfor bør de tillades, skriver magasinchef Steen Breiner i dagens debat.
Steen Breiner

Når jeg taler med mediebureauerne om, hvorfor de vælger net frem for print, er der én ting, der går igen: Nettet er målbart, og derfor er det noget, marketingchefer og direktioner kan forholde sig til.

Nettet er godt til hurtigt salg, og det er noget, der er brug for i en krisetid. Print er bedre til at kommunikere image, og det er der ikke så voldsomt meget brug for.

Så hvordan løser vi det, hvordan får vi mulighed for at vise, at print er andet end image? Og hvordan kan vi dokumentere overfor kunden, at netop vores printmedie er bedre end såvel net som de andre printmedier?

Svaret er ret enkelt og fungerer godt i andre lande. Rabatkuponer.

Forbudt i DK
I England, eksempelvis, får man rabat på modetøj, halv pris på restauranter og en gratis drink, hvis man har en kupon, en voucher, med fra magasinet Glamour. Budskabet om hvad man kan få, bruges aktivt til at sælge magasinet på forsiden. I Sverige er kuponer også helt almindelige og er ofte at finde i aviser og magasiner.

Men ikke i Danmark. Herhjemme ville det være en overtrædelse af Markedsføringslovens paragraf 10, der bortset fra enkelte undtagelser slår fast, at ”Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker, kuponer el.lign., der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende forud for køb af en vare eller ved udførelsen af en tjenesteydelse.”

Lovgivningen står muligvis for fald, fordi en ny EU-dom har åbnet op for brugen af rabatkuponer. På vanlig dansk vis har medierne præsenteret det som ’et kuponhelvede’, og Forbrugerombudsmanden og flere ministerier nærlæser lige nu dommen.

Kan redde de trykte medier
Men sandheden er, at lige netop kuponerne kan være med til at redde de trykte medier. For med kuponer bliver det ligeså simpelt at måle effektiviteten som på nettet: Vi havde en kupon med i Berlingske for frosne rejer, der kom 2.000 kuponer retur = succes.

Salgsafdelingerne vil have et klokkeklart budskab og dermed et værktøj, der kan konkurrere med nettet. Medierne kan se frem til flere annoncer, hvis deres medie vel at mærke er godt nok, og marketingcheferne kan dokumentere succesen.

Så lad os få kuponerne igen – jo før, jo bedre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også