Seerne svigter ikke tv-reklamerne

Seerloyaliteten overfor tv-reklamer er stigende på TV 2, og seerfrafaldet til reklamer er også beskedent på tv-kanalerne med reklamebreaks.
Ole Enggaard

Seerflugt fra tv-reklamer og tv-reklame-lede er ofte et sejlivet tema ved middagsbordene, men det er tilsyneladende uden hold i virkeligheden.

TV 2's analyseafdeling har gennemført en nye analyse af reklamefrafald, som afslører at der ikke er metaltræthed over reklameblokke eller reklamebreaks i udsendelserne.

I første halvår af 2009 formåede TV2, at holde på gennemsnitlig 92 procent af seerne over reklameblokkene set over hele døgnet. Midt i den digitale, on-demand tidsalder ertv-reklameseningen således steget med fem procent siden 2000, og stigningen har været jævn de seneste 10 år.

Kortere blokke er del af forklaringen
Det er især i 2009, at reklamefrafaldet er faldet en del på TV 2, bemærker Mediaedge:cia:

"En vigtig årsag til, at TV 2 bedre kan fastholde seerne i reklameblokkene er, at længden af reklameblokke på TV 2 har været kraftigt faldende, som følge af den faldende efterspørgsel. Jo kortere en reklameblok føles af seeren, jo mindre vil man alt andet lige føle sig fristet til at 'surfe' rundt på andre kanaler," siger tv-researcher Michael Jensen.

Han har udregnet, at den gennemsnitlige bloklængde i primetime for nationale reklameblokke på TV 2 er faldet fra 5,2 minutter i første halvår 2008 til 4,2 minutter i første halvår 2009.

TV3 og TV3+ fastholder i 2009 gennemsnitligt knap 80 procent af deres seere, mens Kanal 4 og Kanal 5 fastholder knap 75 procent.

TV 2's evne til at fastholde seerne under reklameblokkene skyldes, ifølge TV 2, blandt andet, at TV 2's seere i betydelig grad er kanal-loyale. Seerne tuner således ind på TV 2 i en forventning om, at der kommer noget godt, og de er mere tålmodige i forhold til reklamerne.

Breaks gør positiv forskel
På kanaler med mindre sening, som TV3-kanalerne og SBS' kanalerne, er seerne i højere grad program-loyale, og de tuner ind på specifikke programmer for at se netop dem. Derfor er det også essentielt for Viasat og SBS, at de er i stand til at afbryde deres programmer med reklamer, lyder TV 2s fortolkning.

Breaks giver erfaringsmæssigt et lavere frafald end reklameblokke mellem programmerne.

I primetime, hvor konkurrencen mellem tv-kanalerne er størst, er det sværere at fastholde seerne, da der her er en forventning om, at andre kanaler også sender noget interessant.

For TV 2 ligger fastholdelses-indekset i primetime på 85 procent i 2009, hvilket igen er en stigning på fem procentpoint siden 2000, skriver TV 2 på deres hjemmeside

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også