Amerikansk mediekrise i bedring

USA's avisbranche har længe været erklæret på vej over i historiebøgerne - men måske lysner det i horisonten. Positive udsigter har fået de amerikanske avis-aktier til at stige pænt.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Mediebranchens værste annoncekrise i umindelige tider er måske ved at være overstået. De kriseramte amerikanske avishuse melder i hvert fald om forbedrede udsigter i forhold til det seneste års katastrofale situation, og det har fået flere af de børsnoterede mediekoncerners ellers groggy aktiekurser til at stige i den seneste uges tid.

Set med danske briller er udmeldingerne interessante, da en tommelfingerregel siger, at begivenheder ofte begynder i USA for siden at blive gentaget i Europa.

I løbet af ugen var det positive signaler fra avishusene Media General, der står bag bl.a. The Tampa Tribune, Gannett Co. (USA Today) og McClatchy Co. (Miami Herald), som fik flere avisaktier til at ryge i vejret.

Med positive signaler menes der, at nedgangen i rubrik- og detailannoncer er mindre stejl end de foregående kvartaler, og det skaber håb om, at bunden, men ikke enden, er nær.

Det fik Media Generals aktiekurs til at stige eksplosivt: Mere end en fordobling blev det til, da kursen røg 127 pct. i vejret. McClatchy steg samtidig med 58 pct., St. Louis Post-Dispatch med 42 pct. og Gannett med 9 pct., skriver Reuters.

New York Times
Senest har det været det gældstyngede amerikanske ikon New York Times' tur til at præsentere sit halvårsregnskab. Det var umiddelbart til at græde over, hvis ikke annoncenedgangen på 30 pct. var nøjagtig som forventet.

Den samlede omsætning dykkede knap 20 pct., men koncernen formåede faktisk at stable et overskud på benene i det seneste kvartal, så det er nedturen i 1. kvartal, der trækker det samlede halvårsresultat i minus.

"Det værste er sandsynligvis ovre," siger avisanalytikeren Ed Atorino fra Benchmark - dog med den lakoniske tilføjelse: "Måske".

New York Times' adm. direktør Janet Robinson er da også forsigtig med at erklære krisen for fortid.

"Baseret på, hvad vi har set indtil nu i juli, forventer vi, at annoncemarkedet fortsat vil være udfordrende. Vi tror, at faldet vil moderere sig lidt i 3. kvartal i forhold til, hvad vi oplevede i 2. kvartal," siger hun i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.

Hun glæder sig til gengæld over, at man i det forgangne kvartal har været i stand til at fjerne 20 pct. af omkostningerne og i hele halvåret er omkostningerne faldet med 210 mio. dollars.

New York Times kæmper med en gældsbyrde på over 1 mia. dollars, men den har man foreløbig nedbragt med 45 mio. dollars gennem diverse frasalg, og den strategi agter man fortsat at forfølge.

Inden for den seneste uge er New York Times-aktien steget 15 pct., men kigger man et år tilbage er værdien af aktien mere end halveret.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også