Facebook overgår alle andre i tidsforbrug på Internettet. Halvdelen af befolkningen bruger 9 timer om måneden på det sociale netværk.
Ole Enggaard
Det er stadig de yngre, der dominere blandt brugerne. Men i takt med væksten til knap 2 mio. brugere i Danmark, nærmer Facebook sit fulde potentiale og henter nu væksten hos forældrene og i høj grad blandt bedsteforældre.
Aldersgruppen personer 46 til 65 år er siden årsskiftet steget med 55 procent, mens de 36 til 45 årige brugere er steget med 23 procent.
Analysebureauet Gemius målte i foråret Facebook til at tiltrække 12 procent af den tid, personer 15 år og derover bruger på internettet - og dermed det digitale medie, danskerne bruger allermest tid på.
På andenpladsen lå Google med 10 procent - og først på femte- og sjettepladsen findes danske tv2.dk og ekstrabladet.dk, begge med mindre end to procent af det samlede tidsforbrug.
15- 24 årige bruger 25 minutter om dagen
Væksten kommer nok fra den modne del af befolkningen, men forbruget ligger stadig blandt de yngre.
Fra 25 minutter i gennemsnit om dagen for de yngste til nogenlunde i lige linje ned til 4 minutter for de 65 årige. Samlet set er kvinder topscorer i tidsforbrug. Mere end 10 timer om måneder plejer kvinder deres relationer, mens mænd valgte at benytte Facebook i gennemsnit 6,5 time pr. måned i foråret.
I 2009 er den samlede antal brugere på Facebook steget med 10 procent. Siden starten af maj er tilvæksten dog fladet ud og ender i uge 28 på 1.856.420 personer på 15 år eller derover.
Del artikel
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.
Annoncører i Orchestras fællesindkøb får snart et nyt værktøj, der skal give bedre overblik, hvordan værdien af forskellige former for annoncering er fordelt.
Topchef i den norske mediekoncern er ikke glad for bundle-tilgangen. En platformstilgang, der imiterer konkurrenterne i Silicon Valley, er nøglen til mediers overlevelse i en digital æra, mener han.
Hun har varetaget koncernens eksterne pressearbejde og arbejdet med intern kommunikation. Efter sommerferien skifter hun til en stilling hos musical-producent.