Danske Bank på annoncetoppen i juni

Danske Bank indtog førstepladsen over annoncørernes medieforbrug i juni, hvor sommervarer som øl og ugeblade ellers glimrede ved deres fravær.
Ole Enggaard

På trods af ekstraordinære udbetalinger af SP-penge, så indeholder listen over landets 10 største annoncører i juni ingen nye aktører i forhold til sidste år. Detailhandlere og rejsebureauer har, på trods af potentiale i markedet, ikke rejst sig højt nok til at komme mellem de 10 højst råbende i juni.

Den største ændring er Danske Banks spring opad på listen - banken trodser den finansielle sektors tilbageholdenhed og har i en massiv kampagne bedt kunderne om råd til forbedring, der altså har sendt banken ind på en topplacering blandt annincørerne i juni. En kærkommen spiller på top 10 i en tid med skrantende annoncesalg.

Bryggerier ude
Juni måned er indgangen til en sommerperiode med lavere annoncepriser. Og måske netop i år, efter måneder med tilbagegang og store huller i salgsbudgetterne, var salgsafdelingerne på landets medier sikkert villige til meget lempelige priser. En relativ beskeden medieinvesteringen - med skyhøj rabat - kunne ellers købe temmelig meget støj i markedet. Men det synes ikke at have fristet nye aktører den måned.

Det er iøjnefaldende, at bryggerierne helt er faldet ud af listen. Coca Cola sniger sig ind på en 10. plads, mens Carlsberg helt er ude af listen. Det samme gælder forlagene Aller og Egmont, der ellers nok plejer, at minde os om læsestof til dagene i solen.

Listen indeholder ikke den kommercielle omsætning på Internettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også