Først udsigt til annoncevækst i 2011

Mediebranchen kan - i bedste fald - budgettere med stagnation i annonceomsætningen i 2010, lyder vurderingen fra analyseinstituttet Catinét-IFKA.
Per Fanefjord Laursen

"Mit bud er, at mediebranchen og reklamebranchen samlet set ikke vil se vækst, hverken i 2009 eller 2010 - men jeg vil i bedste fald forudse en stagnation i 2010."

Sådan lyder vurderingen fra senioranalytiker Jørn Thulstrup fra analyseinstituttet Catinet-IFKA (tidligere Institut for Konjunktur-Analyse).

Mediebranchen er klemt fra to kanter. Den er dels ramt af forbrugernes generelle købssvigt, men også af de velkendte strukturelle problemer, som er mere teknologisk betingede, og som ikke går over, påpeger Thulstrup.

"Der er ikke meget andet end at vente på et stigende privatforbrug. Forbrugerne har for så vidt råd til at øge forbruget, men de holder tilbage, nedbringer gæld og øger opsparingen i stedet, hvilket da også er god fornuft på sigt," siger han.

Håb forude
Forbrugertilliden var absolut ikke opmuntrende i analysebureauet Catinét-IFKAs kvartalsanalyser fra december 2008 og marts 2009, der tager pulsen på forbrugernes "købelyst". Forbrugernes tilbageholdenhed rammer ikke bare detailhandlen, men også mediebranchens annonceomsætning, som det kan aflæses i DRRB's index, der lå i index 81 for den samlede annonceomsætning i år til og med maj.

"Der er håb forude med en vending i efterspørgsel på væsentlige produktområder, som fødevarer, beklædning, hårdehvidevarer, møbler, pc'er. Men forvænt ikke efterspørgsel på biler, radio/tv og den slags. Vi er fortsat på et lavt niveau, og det tager tid at komme på højkant."

Jørn Thulstrup forventer således en langsom tilbagevenden til normale tilstande, men intet efterfølgende boom. Dertil kommer, at der er flere usikkerhedselementer, der spiller ind udefra, herunder den manglende vækst i verdensøkonomien - ikke mindst i USA. Jørn Thulstrups tolkning er dog, at USA er ved at være i bund og kommer først ud af krisen på baggrund af det 'Consumer Demand Index' i USA, Catinet-IFKA også udarbejder.

"Europa vil være længere om det - men også her er der forskelle fra land til land."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også