Kontekst afgørende for bannerannoncer
At placere printannoncer side om side med noget relateret indhold er en velkendt disciplin. Men også på internettet har konteksten stor betydning for, om brugerne lægger mærke til en annonce.
Det viser ifølge Adweek en undersøgelse af bannerannoncers effekt, som den amerikanske analyse- og rådgivningsvirksomhed McPheters & Co. har foretaget.
Undersøgelsen viser blandt andet, at annoncer på sider med relateret indhold har 61 pct. større sandsynlighed for at blive husket end annoncer på sider med ikke-relateret indhold. Og mens relaterede annoncer på sociale netværk, shopping- og madsider huskes bedst, er effekten til at overse på eksempelvis søgesider.
Selv mener McPheters & Co., at resultaterne taler imod ’behavioural targeting’, hvor annoncerne følger brugeren og ikke indholdet:
”Disse netværk er mere fokuserede på, hvem de rammer end sidens omgivelser. Undersøgelsen viser, at den side, annoncen er på, har en betydning,” siger virksomhedens adm. direktør Rebecca McPheters ifølge Adweek.
- ZD