EU langer ud efter Facebook

Facebook skal ikke have lov til at behandle europæiske brugeres oplysninger uden at holde sig til europæisk lovgivning. Det har EU-eksperter nu slået fast.
Zandra Damsgaard

Europæiske forbrugere skal beskyttes bedre på Facebook, end den populære sociale netværksportals hjemlige lovgivning påbyder. Det har man længe været enige om i EU-Kommissionen, og nu er den såkaldte Artikel 29-gruppe - en gruppe af uafhængige dataeksperter nedsat af EU-Kommissionen - klar til at stramme reglerne.

Selvom de enkelte EU-lande kan have nok så strikse regler om beskyttelsen af brugernes informationer på internettet, har de hidtil ikke haft ret meget at skulle have sagt. Facebook er nemlig en amerikansk virksomhed og opererer derfor under den noget mere lempelige amerikanske datalovgivning.

Det skal imidlertid være slut nu, lyder den længe ventede konklusion på ekspertgruppens arbejde. Opererer man i Europa, bør man også være underlagt europæisk lovgivning.

Et slag for Facebook
Ekspeterne vil blandt andet begrænse Facebooks videresalg af brugernes personlige oplysninger ved at kræve klar information, nødvendig frem for som idag automatisk udveksling af brugerinformationer samt en bedre klageadgang.

For Facebook er fidusen ellers klar: Brugernes mange personlige oplysninger er et værdifuldt værktøj for netværksportalens annoncører, der kan skræddersy og målrette annoncer til den enkelte. Det skæpper selvsagt til husholdningen hos Facebook, som sine millioner af brugere til trods har problemer med at finde rentable indtjeningskanaler.

Sletter en bruger sine oplysninger, eller måske endda sin profil, har Facebook og dermed virksomhedens samarbejdspartnere i henhold til den gældende amerikanske lovgivning fortsat adgang til hele baduljen.

Kan fortsat målrette
Artikel 29-gruppen har ikke opstillet retningslinjer for, hvordan reglerne konkret skal håndhæves inden for EU, og selvom man hos Forbrugerrådet hilser den samlede konklusion velkommen, savner man strammere regler i forhold til målrettet markedsføring.

”Forbrugerrådet mener, at forbrugeren selv skal kunne vælge de målrettede reklamer til og fra. Især fordi de er baseret på ens egne private oplysninger, og fordi vi ved at give samtykke mister kontrollen med vores oplysninger. Jeg savner derfor også krav om, at Facebook og de andre sociale netværk ikke sælger personoplysninger til brug for markedsføring, med mindre brugerne har givet klart samtykke til det,” siger jurist Anette Høyrup i en pressemeddelelse.

Ifølge Forbrugerrådet ligger bolden nu hos EU- medlemslandenes datatilsyn. Det er efterhånden to måneder siden, at det danske datatilsyn afkrævede Facebook svar på en række spørgsmål om brugernes rettigheder, men amerikanerne har endnu ikke ladet høre fra sig.

Datatilsynet bekræfter imidlertid over for Berlingske Business, at samtlige af de 27 medlemslandes datatilsyn i sidste uge vedtog en fælles udtalelse om sociale netværk. Denne vil blive offentliggjort ”en af dagene”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også