Piet Bakker: 24timer er svagest

Den hollandske ekspert i gratisaviser ser 24timer som den svageste af gratisaviserne, som han stadig mener, der er for mange af i DK.
Michelle From Hoxer

Hvis Piet Bakker, lektor ved Institut for Kommunikation på Amsterdam Universitet med speciale i gratisaviser, skal vurdere konkurrencen mellem gratisaviserne i Danmark, er han ikke i tvivl om, at 24timer står dårligst. Avisen overlever kun, fordi MetroXpress A/S, der ejer både MetroXpress og 24timer, kan bruge den til at gøre avistilværelsen sværere for Berlingske Medias gratisavis Urban og samtidig modtage distributionsstøtte fra staten, vurderer han.

”Metro har tidligere gjort det klart, at 24timer ikke tjener penge, og det er jo grunden til, at de har solgt aviser fra i andre lande, så derfor tror jeg, 24timer kunne blive det næste offer,” siger Piet Bakker om avisen, som oprindeligt opstod som JP/Politikens modsvar på Nyhedsavisen, men som i 2008 blev opkøbt af MetroXpress A/S.

Husk synergierne
Dette års maj måned har dog vist sig, at være den første måned i avisens mere end toårige levetid, at den har givet overskud. Det begrundes især med kraftige medarbejderbesparelser. Adm. dir. på MetroXpress A/S, Søren Riis, kan godt forstå Piet Bakkers argumenter, men mener at synsvinklen er for snæver.

"Han glemmer de enormt store synergier, der er i samspillet mellem MetroXpress og 24timer. Det gælder især på distribution og salg - lige som vi har en fælles foto- og sportsredaktion, og det gør det til en stærk konstellation," siger Søren Riis, der fortæller, at Danmark er det eneste tilfælde, hvor Metro-koncernen udgiver to gratis trafikaviser.

I begyndelsen af året modtog både MetroXpress og 24timer en samlet distributionsstøtte på knap 36 mio.kr. Den skulle bruges til at etablere Distributionskompagniet, som skulle håndtere distributionen af egne aviser, men ikke mindst skaffe eksterne kunder for dermed at generere ekstra indtjening til MetroXpress A/S.

”Det var smart af MetroXpress og 24timer at søge om den støtte, men også dumt af Urban, at de glemte at søge. Hvordan kunne de glemme det? Det viser niveauet af management hos dem,” siger Piet Bakker.

Nyhedsavisens betydning
”Danmark er lige nu et af de lande, der har et relativt højt antal af gratisaviser. Selvom der har været flere, er tre stadig et højt tal - især kombineret med recessionen. Hvis der kun havde været én tilbage, så ville den haft det rigtig godt og sikkert også have tjent penge,” siger Piet Bakker.

Med Nyhedsavisens konkurs sidste år forsvandt godt halvdelen af det samlede oplag for gratisaviserne, og antallet af titler blev barberet ned til tre såkaldte trafikaviser, nemlig MetroXpress, 24timer og Urban. I kølvandet forsvandt også flere lokale udgaver af de eksisterende gratisaviser.

Ovennævnte titler blev derefter spået bedre overlevelsesmuligheder , og ifølge Brand Asset Valuators undersøgelse havde især MetroXpress fået styrket brandets værdi hos læserne. Men de efterfølgende måneder har ikke ligefrem været legende lette for de annoncefinansierede aviser. Indtil videre har det betydet, at 24timer har måttet fyre tæt på en fjerdel af medarbejderne, mens Urban har skåret kraftigt i oplaget og fokuseret på storbyerne.

Sammenlignet med andre medier er gratisaviserne qua den rene annoncefiansiering særligt sårbare over for den økonomiske krise, forklarer Piet Bakker. Recessionens længde er derfor afgørende for deres overlevelse.

”Vi ved fra de andre recessionerne, vi har været igennem, at økonomien nok skal komme på fode igen. Sådan har det altid været. For de betalte dagblade er faldende læsertal og dyr distribution strukturelle problemer, der kommer oven i recessionen. Dem har gratisaviserne ikke, men spørgsmålet er, om de kan holde ud to år endnu. Det afhænger af de fonde og medier, de har i ryggen,” siger han.

Ikke flere nye læsere tilbage
Også i forhold til antallet af læsere, mener Piet Bakker, at mætningen samlet set er nået. Gratisaviserne kan fortsat stjæle fra hinanden, men den store vækst, man tidligere har oplevet, ser han ikke fortsætte.

Han forklarer i den sammenhæng, at læsertal er det vigtigste parameter at måle trafikavisernes succes ud fra, specielt i annoncørsammenhæng. Ved den seneste Gallup måling af læsertal stod MetroXpress som landets mest læste hverdagsavis med 549.000 læsere i gennemsnit i perioden marts til maj i år. Det er en fremgang på 37.000 siden sidste år. 24timer mistede derimod 81.000 læsere, og Urban 23.000.

”Hvis man ser på læsertal så er MetroXpress igen den bedst læste avis i Denmark, og den koster ikke lige så meget som Nyhedsavisen gjorde, så jeg tror bestemt ikke, den lukker. Danmark er nok et af de sidste steder, Metro bekymrer sig om, tror jeg,” siger Piet Bakker og begrunder det med, at MetroXpress A/S tjener penge herhjemme modsat andre europæiske lande, hvor man har været nødt til at lukke aviser

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også