FDIM fortsætter kamp mod Aidonline

I går indleverede FDIM en begæring om fogedforbud, for Aidonlines koncept lever videre, trods frafald blandt humanitære organisationer.
MediaWatch

FDIM's trussel om et fogedforbud mod Aidonline står ved magt, selv om 12 af de humanitære organisationer, der resulterede i den megen omtale af selskabets 'online indsamlingsbøsse', har trukket sig og at selskabet sadler om.

Det siger FDIM's formand Christian Peytz:

"Det er forventet og glædeligt, at organisationerne er faldet fra. Men det ændrer ikke ved, at Aidonline fortsætter, så i går har vi indleveret en begæring om fogedforbud. Nu må juraen tage sig af, om konceptet er lovligt, hvis det ikke er ulovligt, vil jeg i hvert fald mene, at det er uetisk. Det er en destruktiv adfærd."

Adblocking er ikke noget nyt, forventer du at brugen af det vil stige?

"Det har vores bevågenhed, for internetmediernes primære forretningsmodel er at lave indhold, som brugerne vil have. Det får de typisk gratis mod at se nogle annoncer. Derfor tror jeg ikke at adblocking vil gribe om sig, for de fleste synes, at det er fair nok, at medierne skal tjene deres penge et sted."

Flere internetmedier som bold.dk, berlingske.dk, bt.dk og stiften.dk er begyndt at blokere for brugere, der har installeret adblocking, er det en god idé?

"Det bliver starten på en teknologisk krig, og det er en kedelig udvikling for alle parter. Det er ikke en metode, vi ser interesse i at puste til. Men hvis mailen om Aidonlines computerprogram var gået afsted til tilsammen en million medlemmer, ville det have givet teknologien et stort boost."

Ryst op og undgå reklamer
Men Christian Peytz støtter, at brugerne skal have valgfrihed.

"Man kunne jo forestille sig en model hvor medierne tilbyder, at du kan betale dig fra det, hvis du ikke orker at se på reklamer på sitet. Jo mere valgfrihed brugerne har, jo bedre. Men jeg tør godt gætte på, at ca. 99 pct. af brugerne så vil vælge at se reklamerne."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også