Royal Unibrew i annonceridt

Royal Unibrews massive taktiske medieinvestering skal få store hanner til at drikke Royal øller. Bryggeriet var i april Danmarks største annoncør.
Ole Enggaard

Gallup Adfact registrerede en fire-dobling af Royal Unibrews markedsføring i april i forhold til samme måned sidste år. Den investering bringer bryggeriet til tops på listen over Danmarks største annoncører i den måned. Fokus var rettet mod salg af bryggeriets Royal øl med TV-kampagnen "Jagten på de store hanner".

"Vi har i år valgt at skrue ned for markedsføringen i første kvartal og i stedet bruge ressourcerne i højere grad end tidligere på vores højsæson, som april er del af. Derfor har vi været mere synlige i mediebilledet i april end vi har været de foregående måneder," forklarer salgs- og marketingchef Carsten Ahrenfeldt, Royal Unibrew.

Sammen med bryggeriets anden store satsning, Pepsi Cola Max Mojito, vil Royal Unibrew have del af stigningen i drikkevareforbruget frem mod forårets og sommerens varmere dage.

Tømmermænd fra 2008
Royal Unibrews nye direktør Henrik Brandt og salgs- og marketingchef Carsten Ahrenfeldt har meget at bevise efter sidste års nedtur. Bryggeriet havde i 2008 et underskud på 484,3 mio. kr. Lukningen af Århus-bryggeriet, omlægningen af den danske distributionsorganisation og ændringerne i koncernledelsen påvirkede resultatet for 2008 negativt med 50 mio. kr., mod en nettoindtægt i 2007 på ca. 20 mio. kr. Problemerne er dog større på bryggeriets polske marked, her måtte Unibrew sidste år nedskrive sine aktiver med 455 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også